Sanningen kommer alltid fram!

30

Mars

Just idag ser jag mina medmänniskor i ögonen.

Jag tror inte att vi människor vill ljuga för varandra, ofta ljuger vi för att vi tror att sanningen ska få konsekvenser som vi inte kan kontrollera. I situationer där vi känner oss otillräckliga, hotade eller rädda kan vi fabricera de mest sofis-tikerade och utstuderade lögner, men vi ljuger bara för att vi är rädda. I en tillits-full atmosfär vågar vi bli ärligare.

När ljög jag senast och varför?


 

Jag avskyr lögner, fast jag kan ljuga för mig själv ibland. Det är inte alls bra, fast det beror nog på rädsla att jag inte vågar se sanningen i vitögat. Igår så frågade jag om jag fick gå en timma tidigare, för att följa med min fästmö att klippa sig hos en vän. Han frågade varför jag skulle gå en timma tidigare och jag sa som det var. Han svarade att för den sakens skulle så skulle jag inte få gå tidigare. Då skulle jag ha dragit till med en lögn alltså. Men jag avskyr att komma med osanning. Men då vet jag att när dagens arbete ska vara slut så ska jag bara släppa det jag håller på med och inte jobba över något mer som jag ibland får göra.

Idag så är det möte i min hemmagrupp och jag ska även sponsra min vän. Vi håller på att läsa slutet ut av stora boken. Läser om föregångarna och kommit fram till "kvinnor lider också" om de första kvinnorna i AA. Klart att även kvinnor kan lida av sin alkoholism. Även de kan hjälpa mig med sina berättelser eftersom jag nog har mycket feminism i mig.

Vaknade klockan 4:15 i morse och var så kissnödig och jag tänkte på det jag skrev i min andra blogg om vi 5 frågorna i Aftonbladet igår.  Det var om att ställa om klockan till sommartid. För innan vi ställde om tiden i Lördags så var jag uppe vid fyra, för då var den fem. Förvirrat ja, hoppas att niförstår vad jag menar.

Kommentera här: