Minnen väckts

1 augusti

Konsten att segra är att segla i förlig vind. Trimma och veckla ut själen tills man själv är som ett hissat segel, berett att fånga upp minsta vindpust.

Annie Dillard

  Om vi beredvilligt tar emot allt vad dagen har att bjuda gör vi större framsteg och känner större sinnesfrid. Och vi ska ta emot den det med glädje, i förvissning om att allt som sker hjälper oss ännu en bit på vägen mot vårt mål.

  Om man sätter sig upp mot andra eller stretar emot i en besvärlig situation, blir det bara värre för en själv. Vi måste tro på att allt vi är med om bidrar till att vi utvecklas och mognar. Våra erfarenheter är skutan som vi seglar framåt på. Vi ska beredvilligt ta emot erfarenheterna och låta dem föra oss mot målet. Vi kan lugnt lita på att allt är som det ska, att allt sker till vårt bästa i varje ögonblick.

 

Jag bestämmer själv om jag ska vara tillfreds med mig själv idag. Jag ska se dagen an med tillförsikt. Då kommer jag att känna mig upplyft.   


Dagens text som jag tog i från en bok som är översatt 1989 av SCAA boken är en vägledning och stöd för särkilt för kvinnor som fastnat i beroende. Fast den kan även hjälpa mig som är en man. Jag har inte läst eller sett något om Annie Dillard. Segla det får mig att tänka på 1983, då jag arbetade som barn pojke på kollo. Jag tog hand om ett personal barn, medans hon arbetade. Jag själv gick barnskötar linjen i Björkhagens skola.

 

Jag håller på att försöka att skriva en bok i från den tiden. Ja den ska utspela sig i  börja i från 1983 och sluta 1995. Men just den sommaren så var jag ute och seglade med en optimistjolle, när jag var ledig. Det året arbetade jag på samma kollo som jag själv har vart på. Det kollot är nu mera vandrarhem.Funderar på om man ska besöka Haraldsgård för att bättra på minnet.
 
Fast det får bli en senare fråga jag får ta dagens händelse först. Jag ska i väg och tatuera mig till minne för min barndoms förort Rågsved.

Kommentera här: