Ja jag klarar det inte ensam

 

 

Dagliga Reflektioner 25 januari

 

DET VI BEHÖVER - VARANDRA.

 

 AA säger verkligen till varje allvarligt menande alkoholist: "Du är medlem i AA om du själv säger att du är det ... ingen kan hålla dig utanför". 
               (AA:s TOLV TRADITIONER, sid 102. )

 

 Under många år tyckte jag, när jag funderade över Tredje traditionen (Det enda villkoret för medlemskap i AA är en önskan att sluta dricka), att den bara hade värde för nykomlingar. Den var deras garanti för att ingen kunde utestänga dem från AA. I dag känner jag en bestående tacksamhet över den andliga utveckling traditionen har gett mig. Jag letar inte upp människor som är uppenbart olika mig själv. Genom att Tredje traditionen koncentrerar sig på det sätt jag liknar andra, har den fått mig att lära känna och hjälpa alla slags alkoholister precis som de har hjälpt mig. Charlotte, ateisten, visade mig högre nivåer av etik och hederlighet. Clay, som är av en annan ras, lärde mig tålamod. Winslow, som är homosexuell, ledde mig genom sitt föredöme fram till verklig medkänsla. Unga Megan säger att mötena med mig och mina trettio års nykterhet hjälper henne att komma tillbaka. Tredje traditionen garanterade att vi kunde få det vi behövde - varandra.

 

 
Behöver hjälp av andra och är så glad att jag har två möten att gå till i dag. Först ska jag till ett ACA möte i Rågsved klockan 12:30 och efter det ett AA möte klockan 14:00 båda är öppna möten. Där vem som helst får besöka den. När jag träffar likasinnade som berättar om sin uppväxt och även om hur vi som även blev alkoholister, hur vi kan slippa att dricka någon alkohol  i dag. Jag har lärt mig att jag bara behöver ta en dag i taget. Hoppas på att det är många som kommer till mötena. Både nya och vi som är äldre och har en bra nykterhet.

Kommentera här: