Är på väg att tillfriskna

18 februari

När jag i åttonde steget börjar skriva min lista över dem jag hade gjort illa föreslog många kloka Al-Anon medlemmar mig att ta med mitt eget namn. De beteenden jag som barn hade lagt mig till med för att klara av kaoset i mitt alkoholisthem hade hjälpt mig överleva, men de var inte längre nödvändiga. Genom att fortsätta att använda dem gjorde jag inte bara andra människor illa, utan även mig själv. Jag behövde gottgöra mig själv också.

  Några av de beteenden som skadade mig var att säga ja när jag vile säga nej, att inte visa mina känslor när jag var arg, att undvika personer jag tyckte illa om, att låta andra utnyttja att jag inte vågar säga ifrån, och att låta andra människor styra mitt liv genom att direkt manipulera mig eller genom att kontrollera mig.

  För att kunna gottgöra mig själv verkade det som om jag måste ändra på alla dessa beteenden. Jag insåg emellertid att jag inte skulle kunna ändra alla på en gång. Att ta små steg i rätt riktning skulle fungera bättre än att försöka åstadkomma en total förvandling. Gradvis började jag säga nej när jag menade nej, stå upp för mig själv när det behövdes, och låta andra vara arga utan att reagera på det.

  Jag behövde också lära mig att förlåta mig själv för de gånger jag inte klarade av att genomföra dessa sundare beteenden. I dag accepterar jag mig själv som ofullkomlig, och tillåter mig att göra misstag. När det händer använder jag Tionde Steget för att hjälpa mig förlåta och gottgöra mitt eget beteende. Jag märker att ju mer jag lär mig i Al-Anon, desto mer sällangår jag emot mina egna intressen, och desto lättare har jag att förlåta mig själv om jag gör det.

Dagens påminnelse

Skriver jag upp mig själv på listan över de personer jag har gjort illa?

”Jag insåg inte att jag hade skadat mig själv mer än någon annan.”

Vägar mot Tillfrisknande , sid 79


Ja det bästa jag har gkort är att jag själv sluta att fly in i alkoholen. Jag gjorde precis som mina föräldrar. Jag flydde in i alkoholen. Jag är nykter alkoholist, och har vart nykter sedan 1997. Det var genom alkoholen som jag skadade mig själv. Men jag är nykter nu och även min pappa nyktrade till innan han gick bort. Jag gjorde det genom en annan gemenskap, där jag lärde mig att ta en dag i taget. Så jag får se vad som kommer att hända i dag. För det första så ska jag arbeta. Sedan får jag se om jag promenerar hem, det är i alla fall två och en halv kilometer. 

Kommentera här: