Försöker att översätta ännu en ny bok

21 augusti

Tvivlar på uppfattningar. Eftersom att växa upp i en alkoholhaltig familj är som att växa upp med en elefant i vardagsrummet som ingen erkänner, börjar barn från alkoholhaltiga familjer tvivla på sina egna uppfattningar tidigt i livet. Barnet kunde se att far var full, men mor sa att far bara var trött från en lång vecka på jobbet. Barnet hörde striderna kvällen innan men fick höra att mammas blåmärken var från julgranen som föll ner. Ett barn i denna position frågar ständigt sig själv. "Känner jag verkligen vad jag känner!"


 

Ja jag kanske ska ha Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning. Men det ska nog stå ©1986,2010 Jane Middelton-Moz and Lorie Dwinell.

Jag försöker att översätta After the Tears Helping Adult Children of Alcoholics Heal Their chilshood Trauma.

Allt för att bli bättre på engelska och även för att förstå min egna uppväxt, hur det kommer sig attt jag har blivit så som jag har blivit. Texten ovan låter som Tommy Hellstens bok Flodhästen i vardagsrummet. Jag har den, fast jag har tyvärr inte läst den ännu. Ska göra det, men först ska jag läsa klart Lundells bok Vardagar 2.

Med anledning ut av texten ovanför och många texter och historier i från ACA, så växte jag upp utan något fysiskt våld. Fast det kanske var psykiskt våld. Det var i alla fall mycket verbalt bråk hemma och många besvikelser. 

Själv gjorde precis som mina föräldrar, jag trodde att de mesta löstes genom att fly in i alkoholens förvirrade värld. Även jag blev en alkoholist. Men jag lyckades skruva på korken 1997. Dricker nu bara alkoholfria öl. Inget över 1% alkohol.

 

 

 

 



Kommentera här: