Vill inte dricka starkare alkohol över 1%

 

AA-tanke för dagen 14 mars.

 Kan jag bli bra? Om jag menar, ”Kan jag någonsin dricka normalt igen?”, är svaret nej. Men om jag menar, ”Kan jag hålla mig nykter?”, är svaret ja, absolut. Jag kan bli bra genom att föra över mitt spritproblem till en makt starkare än jag själv, till den gudomliga princip i universum som vi kallar Gud, och genom att varje morgon be den kraften om styrka att hålla mig nykter tjugofyra timmar framåt. Jag vet genom tusentals människors erfarenheter att om jag uppriktigt vill bli bra, så kan jag bli bra. 

Följer jag troget AA:s program?

Att begrunda.

Framhärda i allt som Guds ledning intalar dig att göra. Att envist försöka uppfylla vad som verkar vara riktigt och gott, kommer att föra dig dit där du vill vara. Om du ser tillbaka på hur Gud har visat dig vägen, märker du att Hans ledning har skett mycket gradvis, och att det är först när du har uppfyllt Hans önskningar efter bästa förstånd som Gud har kunnat ge dig klarare och mera preciserad ledning. Det som leder dig är Guds kontakt med ett levande och mottagligt hjärta.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska vara uthållig och försöka göra det som verkar rätt. Jag ber att jag så gott jag förstår ska uppfylla allt efter Guds ledning.

 
 
Ja jag brukar ha den rutinen att jag läser tredje stegs bönen på morgonen. Lämnar över till min Högre kraft, som jag kan kalla för Gud. Jag får ju se Gud hur jag själv vill. Jag har insett att jag inte kan dricka alkohol som vanliga människor. Jag dricker alkoholfri öl, som jag vet att det finns många som har tagit ett återfall efter att de har druckit alkoholfri öl. Men jag har sagt till mig själv att jag dricker ingenting över 1%. Alltså ingen lättöl för mig. Jag trivs med att vara nykter. Jag har lärt mig att ta en dag i taget. Försöker att gå på ett par möten i veckan. Jag går även även på andra gemenskaper. Både ACA och Al-Anon, eftersom jag växte upp med alkohol inom familjen under min barndom. Jag är ett vuxet barn som det kallas för. Båda de mötena bygger på ett tolvstegs program. Efter AA:s program, jag har startat ett ACA möte i Rågsved på tisdagar. Så jag var där i går, men det kom tyvärr ingen. Men jag kommer att sätta mig där nästa tisdag också.
  Jag tänkte promenera hem även i dag, Jag har gett mig själv ett nyårslöfte att varje söndag ska jag slå en tärning och det de blir, så många gånger ska jag gå hem under veckan. Blir det en sexa så slipper jag att gå. Fast det har det aldrig blivit. Det har oftast blivit en etta eller tvåa fast förra söndagen så blev det en femma. Så jag ska gå hem varje dag denna vecka. Jag ska ta den längre vägen i dag som är vackrare.
   Kanske kan jag bli lite smalare, och få en bättre kondition.
 

Kommentera här: