Vad ska jag välja idag?

 

Dagliga Reflektioner 10 mars.

 

I DAG HAR JAG ETT FRITT VAL

 

... Vi finner alltid, att någon gång i det förflutna har vi fattat själviska beslut som senare försatt oss i en situation där vi blir skadade.
ANONYMA ALKOHOLISTER, sid 64

 

När jag insåg och accepterade att jag hade spelat en roll för hur mitt liv hade gestaltat sig, förändrades mitt sätt att se på saker dramatiskt. Det var nu som AA-programmet började fungera för mig. Tidigare hade jag alltid lagt skulden för min livssituation på andra, på Gud eller andra människor. Jag har aldrig tyckt att jag haft något fritt val att förändra mitt liv. Mina beslut har varit grundade på rädsla, högmod eller egoism. Resultatet blev att besluten ledde mig in på en självdestruktiv väg. I dag försöker jag låta min Gud leda mig på tillfrisknandets väg. Jag är ansvarig för mina handlingar eller min overksamhet,
vad konsekvenserna än blir.

 
 
Jag kan tyvärr fortarande vara väldigt självisk. Jag vill inte det, men jag har alltid vart väldigt egocentrisk. Att allt ska kretsa runt mig. Det är svårt att ändra sådana beteenden när jag haft det i hela mitt liv. I dag är jag medveten om min självcentrering, så jag har lättare att se när jag börjar tänka för själviskt. Men ibland kan jag göra det omedvetet. Jag har inte tänkt fullt ut. Jag måste tänka på att jag bör inte ha för självupptagna tankar. Men nu lever vi i dag och inte i det förflutna, eller i framtiden. Jag gör mina egna val i dag, det är inte alkoholen som styr tankarna i dag. Jag vill inte tro att jag kan dricka alkohol. Jag har sjukdomen alkoholism och det är en beroende sjukdom. Jag har mitt egna val om jag vill inte fly i från livet i dag. Jag har mitt fria val idag. Jag kommer inte att välja alkoholen i dag.

Kommentera här: