I sista stunden

24 juli

 

Jag hade gått över gränsen. Jag var fri. Men ingen hälsade mig välkommen till frihetens land. Jag var en främlingi ett okänt land

                                                           Harriet Tubman

 

Harriet Tubman var en svart kvinna som vigde sitt liv åt att hjälpa slavar att fly från slaveriet. Som ung hade hon blivit slagen så att hon led av yrselanfall under hela livet. Trots det och trots att hon satte sitt eget liv på spel, hjälpte hon många att fly till friheten.

   I dag gäller det inte den sortens slaveri, men att bli fri är fortfarande en viktig fråga. Det kan handla om att sluta vara slav under andras omdömen, om att befria sig från tvångsföreställningar som gör att man äter mer än vad som är nyttigt, om att bli fri från svartsjuka, om att sluta försöka tvinga andra att lyda.

   Det står oss fritt att vara så bra människor som möjligt. Vår egen frihet kan kännas ännu mer tillfredsställande, om vi kan hälsa våra medmänniskor välkomna till frihetens land genom att låta dem vara sig själva, utan att behöva vara rädda för att vi ska döma dem. Genom att frigöra oss själva, befriar vi varandra.

 

Hur kan jag frigöra mig i dag?

 
Jag var en gång slav under alkoholen, och i dag är jag glad över att jag inte är det längre. Ungefär samma sak som i min ACA blogg Stärka min återhämtning.

Kommentera här: