Tack för gemenskaperna

AA-tanke för dagen 13 december.

 

 Nu kommer vi till AA:s gemenskap. Den är till en del gruppterapi. Den är till en del andlig gemenskap. Men den är mer än så. Den grundar sig på en gemensam sjukdom, ett gemensamt misslyckande, ett gemensamt problem. Den griper djupt in i våra personliga liv och våra personliga behov. Den kräver en fullständig öppenhet mot de andra i gruppen i fråga om våra innersta tankar och hemligaste problem. Alla spärrar mellan oss är nedrivna. Det måste de vara. Sedan försöker vi hjälpa varandra att bli friska. AA gemenskapen grundar sig på en uppriktig önskan medkänsla, förståelse och verklig hjälp. Allt detta gör AA-gemenskapen till den bästa vi känner till.

Uppskattar jag AA:s gemenskap i hela dess djup?

  Att begrunda idag

  Den Högre Makten kan leda oss fram till de rätta besluten, om vi ber om det. Vi kan lita på att många detaljer i våra liv har planerats av Gud, och planerats med ett överflöd av kärleksfull förlåtelse för de misstag vi har gjort. Vi kan be Honom att visa oss den rätta vägen idag. Vi kan välja det goda, och när vi väljer det, kan vi känna att vi har hela den universella kraften bakom ryggen. Vi kan uppnå verklig harmoni med Guds mening med våra liv.

  Dagens bön

   Jag ber att jag ska välja rätt idag. Jag ber att Han ska visa mig den rätta vägen att leva idag.


Jag är glad över att den här gemenskapen finns och att jag kan gå till den och andra gemenskaper och dela med mig om hur jsg mår och känner mig. På AA gemenskapen talar jag om hur det är att ha den här sjukdomen. Jag har ju inga problem med alkoholen för tillfället. Men om jag slutar att gå så kommer glaset närmare och närmare. Det finns andra gemenskaper att gå till. Jag kan ju också gå till Al-Anon eftersom jag har vänner som har alkohol-problem växte även upp med sjukdommen. Då kan jag även också gå på ACA gemenskapen som hjälper oss som växte upp med sjukdomen. Funderar på att besöka en ny ACA grupp i kväll.

 

 

Kommentera här: