Jag är dålig på att visa kärlek

Var morgon ny 3 augusti

AUGUSTI 3, 2014 AV HAPPYJOYOUSFREE1

Allt som behövs för att världen ska bli bättre att leva i är kärlek – en kärlek sådan som Kristi eller Buddhas. – Isadora Duncan

 

Att bli förbehållslöst älskad är vår födslorätt, och så älskar oss Gud. Så vill vi bli älskade av varandra, och det är vi värda att bli, men det är mänskligt att vilja ta emot kärlek innan man visar kärlek. Många av oss söker träget efter tecken på att de är älskade.

Alltför många söker kärleken utan att själva visa kärlek. Den sanna kärleken ställer inga krav. Den accepterar helhjärtat, ja med fröjd, även fel och brister. Det är inte lätt, men det är oerhört berikande för oss själva likaväl som för föremålet för vår kärlek.

Kärleken är en helande balsam. Kärleken gör alla våra bördor lättare att bära. Den lockar fram vår inneboende glädje. Men framför allt skänker den oss gemenskap. Vi är inte ensamma längre. Vi känner oss inte främmande för vår omgivning. Kärleken är det kitt som håller samman mänskligheten. Utan kärleken skulle den falla i stycken. Vi har fått lära oss att vi ska älska varandra och oss själva. Om vi visar kärlek, får vi kärlek.

 

Allt jag gör av kärlek i dag kommer att jämna vägen för mig genom livet.
Jag vet att jag är dålig på att visa kärlek. Det beror säkert på att det inte fanns mycket kärlek i min uppväxt. Men det var heller inget hat i familjen. Men jag har aldrig lärt mig att visa min kärlek. Så jag är ändå glad över att jag fortfarande lever i ett förhållande. Trots att jag är dålig på att visa kärlek till min fästmö. Men ändå är hon kvar. 

Kommentera här: