Jag har min egen Gud

Tisdagen den 18 oktober

Jehova är min hjälpare; jag skall inte vara rädd. (Hebr. 13:6)

”Vi får ofta kommentarer om att Jehovas vittnen är så glada”, säger en äldste i ett utvecklingsland.” Många lägger också märke till att även vittnen som är fattiga alltid klär sig fint och verkar ha det bättre ställt än andra.” Det stämmer bra med det som Jesus lovade dem som sätter Guds rike främst. (Matt. 6:28–30, 33) Ja, din himmelske Far, Jehova, älskar dig och vill ditt och dina barns bästa.

”Vad Jehova angår, sveper hans ögon över hela jorden, för att han skall kunna visa sin styrka till nytta för dem som med odelat hjärta håller sig till honom.” (2 Krön.16:9)

Det är därför han har gett oss anvisningar om familjelivet och hur vi ska ta hand om våra materiella behov. När vi följer dem visar vi att vi älskar honom och litar på honom. ”Detta är vad kärleken till Gud innebär: att vi håller hans bud; och hans bud är inte betungande.” (1 Joh. 5:3)

w14 15/4 4:19, 20


Ja Jehova, vem var det? Jag har ju hört talas om Jehovas vitnen. Ja alla får ha sin egen tro. Jag tror på Gud så som jag ser Hen. Brukar ju säga Gemenskapens Underbara Delningar. Jag går ju i flerra olika gemenskaper. Men alla går jag i för att må bra. Jag går i AA för att slippa dricka, och jag har hört att det tyvärr är flera som inte går på AA på grund av att de tror att det är religöst. Det är det verkligen inte. Alla får ha sin egen Gud, vi kan tro på God-hetens Underbara Drivkraft. Eller varför inte Gunnar Under Diskbänken. Själv tror jag på gemenskaperna som jag går på.

 

Var i går på Al-Anon vuxna barn. Funderar på barnet inom mig, om hur min uppväxt var. Jag hade en bra uppväxt ändå. Klart att farsan hade sina perioder, då det söps. Men för den skull så blev jag aldrig slagen, men jag blev säkert kränkt. Jag själv gjorde som morsan och farsan, jag flydde in i alkoholens dimma.

Kommentera här: