Alkoholism är en vansinnig sjukdom

 

 

 

11 november

 

Vansinne har definierats som att gång på gång göra samma sak och förvänta sig olika resultat. Förr försökte jag kontrollera människor, platser och saker i tron att mitt sätt var det rätta. Jag kunde min historia – min metod, grundad på att envist driva igenom min vilja, fungerade inte. Ändå fortsatte jag på samma sätt. Det var ett vansinnigt sätt att leva.

Tredje steget, ”vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud sådan vi uppfattade honom”, var en vändpunkt för mig ifråga om att släppa mitt kontrollbehov. Det betydde att välja mellan ett vansinnigt och ett förnuftigt liv – min vilja eller Guds. Eftersom min vilja svikit mig gång på gång var den egentliga frågan hur länge jag skulle fortsätta springa runt i samma cirklar innan jag blev villig att erkänna mig besegrad och vända mig till en källa av verklig hjälp.

 

Dagens påminnelse

Jag kan tycka att det är väldigt lätt att peka på alkoholistens irrationella och självdestruktiva val. Det är svårare att erkänna att mitt eget beteende inte alltid varit förnuftigt. I dag kan jag släppa taget om mitt behov av att få min vilja fram. Genom att ta detta enkla beslut försvär jag mig åt förnuftet.

 

Även om ingen kan gå tillbaka och åstadkomma en helt ny början kan vem som helst börja nu och åstadkomma ett helt nytt slut.”

As We Understood …

 Det är bara att inse att jag har en sjukdom som heter alkoholism. Det vore idiotiskt att tro att jag skulle kunna dricka igen, efter så här många års nykterhet. Ja det finns ju de som säger att det här med alkoholism inte är en sjukdom. Fast jag vet att om jag skulle börja dricka igen, så skulle jag förlora allt som jag har. Det vill jag inte, jag trivs med det jag har. Jag vill inte jaga efter alkohol, pengar eller till någonstansatt sova. Tycker synd om de som inte har någon bostad och måste värma sig med alkohol.

I dag är det Fredag och i morgon helg. YPAA har ett talar konvent i stockholm i morgon. Jag tänkte försöka att gå. Tänk om jag ändå hade tagit tag i mitt drickande, när jag var ung, då hade jag sluppit mycket ut av mitt helvete som jag har gått igenom. Fast i dag ska jag arbeta fförst och på kvällen blir det städ och disk innan det blir TV och data.

Kommentera här: