Träna i dag

AA-tanke för dagen 25 juni.

 

Ett faktum som hör till de mest uppmuntrande här i livet är att din svaghet kan bli din största tillgång. Drakar och flygplan stiger mot vinden. När vi klättrar uppför ett högt berg, behöver vi steniga utsprång och skrovliga ställen att sätta foten på för att lättare komma upp. På samma sätt kan din svaghet bli en tillgång, om du vill erkänna att den finns, undersöka den och spåra varifrån den kommer. Sätt den mitt i centrum för dina tankar. Ingen svaghet, som till exempel att dricka, har någonsin vänts till en tillgång utan att först ha blivit ordentligt erkänd och utbredd.

Gör jag min svaghet till min största tillgång?

Att begrunda idag.

När vi söker tillbe Gud, tänker vi alltid på det oändliga universum som Gud härskar över, på skapelsen, på den lagbundna ordning som råder i hela universum. Då känner vi den vördnad som föregår tillbedjan. Jag måste också känna en önskan att tillbe Gud i häpen förundran. Min tankevärld är begränsad, och den är så inrättad att jag inte kan föreställa mig vad som är bortom tid och rum, det som är utan gräns i evig tid. Men jag vet att det måste finnas någonting bortom tid och rum, och att detta något måste vara den gränslösa och eviga makten i mitt eget liv.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska erkänna den gränslösa och eviga Anden. Jag ber att Den ska ta gestalt i mitt liv.


 

Jag tror på min Gud så som jag ser Hen. Jag är inte så här fanatisk att jag går till kyrkan varje Söndag. Jag kan fortfarande gå i kyrkan och tror på en Gud i min nykterhet. Kan döpa den till Glad Utan Drickande.
 Jag går på flera gemenskaper eftersom jag växte upp med att folk drack mycket omkring mig. Jag är ett så kallat vuxet barn. Det är därför jag går på AA, Al-Anon och även ACA. I dag så kanske det blir något möte. Eftersom fästmön ändå jobbar, men först ska jag gå och träna. Jag tänkte gå och träna på ett nytt ställe för Friskus & Svettis ner i gamla folksamhuset vid Hammarby kanalen. Jag kanske kan träna någon timma och få igång kroppen. Jag har ont i både nacke och knä. Men om jag kommer igång så kommer det att bli bättre.

Kommentera här: