Avund i Europa

24 juni

Avundsjuka

När alla prisar påfågeln för den vackra stjärten ropar fåglarna:

Men titta på benen och hör vilken röst den har!

                                                                      Japan


I dag så har jag tagit texten i från boken "Ordspråk från när och fjärran", det här är ett japanskt ordspråk. Ja avundsjuka finns överallt. Just i dag så har Storbritanien röstat på att lämna EU. Ja det är ju ett stort avbräck för hela Europa, kommer även Sverige gå ur. Kanske blir det en folkomröstning här i Sverige också, Kommer det att bli fler länder som lämnar EU.
Jag vet inte om det beror på avundsjuka över att andra länder har det bättre. fast då borde det ha vart bättre att hjälpa varandra. Det är ju ungefär som med facket, ensam är inte starkt. Samma sak som med de gemenskaper som jag är med i. Jag kan inte tro att jag själv ska kunna klara allt själv, jag trodde att jag ensam skulle klara av att hålla mig nykter, men jag tog då återfall på återfall. Nu mera så är jag glad över att jag har alla gemenskaper som jag går på.
Även jag kan känna stor avundsjuka ibland mot andra. Men vad hjälper det, mår ju bara dåligt ut av att vara avundsjuk.

 

Kommentera här: