Att ta vara på sig själv

2 juni.

Just i dag är jag rädd om mig själv.

Djupast sett är lögn ingenting annat än den rädsla som vaktar de hemligheter som vi går omkring och bär på. Sådant som vi tror att vi måste dölja för andra. Att slå hål på dessa försvar för bryskt och vid fel tidpunkt kan göra att hela livet rämnar. Vi måste vara varsamma om oss själva och våra överlevnads-strategier, det räcker med att bli lite ärligare.

Vilka vita lögner brukar jag använda?


Jag avskyr lögner, och försöker att undvika dem så gott jag kan. Ja att om jag kommer försent, brukar jag dra till med att det kunde vara förseningar på tågen. Men jag vill vara helt ärlig, men om jag ser någonting som inte är snyggt, men den som har på sig det, tycker det så kan jag hellre hålla tyst än säga vad jag tycker. Eller om det är någon mat jag ätersom någon har lagt ned stor tid och möda med att laga den, säga att de är gott fast jag inte tycker det. Men jag vet att lögner ger en bitter eftersmak. Därför försöker jag vara så ärlig som möjligt, men jag vill ju inte skada någon annan med min ärlighet. Då är det bättre att hålla tyst.

 

Kommentera här: