Kan inte älska alla

15 februari

Älska alla?

Det är inte många som sanningsenligt kan hävda att de älskar alla människor. Flertalet av oss måste medge att vi bara har älskat ett fåtal, att vi har varit likgiltiga inför flertalet människor så länge de inte var till besvär. De övriga har vi helt enkelt ogillat eller avskytt.

Vi i AA upptäcker att vi behöver någonting som är långt bättre för att kunna bevara vår känslomässiga balans. Vi måste ändra på vanan att bara kunna älska ett fåtal, vara likgiltiga inför flertalet och frukta eller hata vissa, även om det sker gradvis.

Vi kan försöka sluta med att ställa orimliga krav på dem vi älskar. Vi kan visa vänlighet mot dem vi varit likgiltiga inför. Och mot dem vi ogillar kan vi försöka börja vara rättvisa och tillmötesgående, kanske anstränga oss lite extra för att förstå och hjälpa dem

Tolv och Tolv, s, 81 

 


 

Fast vi kan kanske visa förståelse för de flesta. Tänker på är det någon som jag hatar? Klart att jag kan ogilla någon, fast hata är ett väldigt starkt ord. Jag hatade inte ens han som misshandlade mig för snart 21 år sedan. Fast jag hatade brottet han begick. Jag var nog värd några smällar, fast inte så grovt som han gjorde. Det har gett mig men för resten ut av mitt liv. Men jag nyktrade till ett par år efter den händelsen.

15 år efter händelsen så skrevs det en artikel om mig. Att misshandeln blev en slags vändning.

Kommentera här: