Duger som jag är.

 

1 december

 

Det är inte det du gör, min vän det är det du lämnar ogjort som plågar hjärtat ditt när solen gått sitt varv.

 

En egenskap som vi alla har gemensam, en mycket mänsklig egenskap, är att vi vill vara perfekta, att vi kräver det omöjliga, nämligen att vi ska klara av allting. Vi ska i stället glädjas åt det goda vi åstadkommer. Var gång vi ger oss själva en klapp i ryggen för att vi har gjort något bra, växer vårt självförtroende. Hur vårt tillfrisknande framskrider kan vi avläsa av hur bra vi mår psykiskt och emotionellt, vilket visar sig i ökat självförtroende och ökad tillit till ”behandlingen”.

Om vi erkänner och gläds åt våra goda egenskaper förstärks de ytterligare. På samma sätt behöver vi öva oss i att be och lyssna efter vägledning, dels för att få starkare kontakt med Gud, men framför allt för att lära oss förstå när hjälpen står oss till buds.

Att sätta upp mål som är realistiska för en dag eller ett år i sänder är tecken på emotionell hälsa. Att inte haka sig fast vid mål som för närvarande inte är möjliga att nå är också ett tecken på emotionell hälsa. De flesta av oss behöver bara ändra attityd för att må bättre emotionellt och psykiskt.

 

Jag har aldrig haft ett bättre tillfälle att glädjas åt vad jag har åstadkommit än just nu.


 

Ja alla saker som jag skulle vilja hina gjöra på en dag, fast jag inte har haft tid och ork. Fast jag får ändå vara nöjd med det jag hinner och orkar göra. Jag måste lära mig att berömma mig själv. Det var ju dels därför som jag startade sidan Duger som jag är eftersom jag slog mycket på mig själv förut. Men jag duger så som jag är. Trots hjärnskadan jag fick i samband med konsekvenserna ut av det missbruk som jag hade förut.

Jag kommer ihåg när jag träffade min hjärnskade psykolog några år efter den svåra misshandeln. När jag inte tyckte att jag inte hade kommit framåt med min hjärnskada. Då påminde hon mig om jag mindes när jag inte kunde gå själv utan rulator. Ja jag hade ju då även börjat att arbeta ett par timmar om dagen. Ja då hade jag kommit fram en bit.

Jag får heller inte glömma att jag inte flyr in i alkohol längre. Det är den största vinsten i mitt liv nu mera. I dag så blir det julbord med facket på jobbet i kväll. I morgon så har vi blivit bjudna på middag hos ett par goda vänner och det känns väldigt bra. Fast det är i morgon, jag ska klara ut av denna dag först.

 

Kommentera här: