Att komma igång

15 december

Stora symfonier börjar med en enda ton.

                                                                                  Priscilla Young Pratt

Ibland är det väldigt svårt att komma igång. Vi skjuter upp saker som vi inte har lust att göra, eller som vi inte vågar pröva på. Ibland känns uppgiften övermäktig, som när vi ska städa i källaren eller har en tjock bok i läxa.

   Men tänk efter en liten stund. Om Beethoven hade grubblat på hur svårt det skulle bli att skriva den nionde symfonin, med alla instrument och stämmor och noter som skulle stämma ihop, hade han då någonsin brytt sig om att börja på den? Men han lät sig inte överväldigas. Han satte sig ner och skrev en enda liten not, och så en till och en till. Det tog honom flera månader, men den ena noten ledde till nästa, och så småningom hade han fullbordat sin symfoni.

   Vi kan ta itu med alla svåra uppgifter på samma sätt. Varje litet framsteg hjälper oss att gå vidare. Vi börjar med att läsa första sidan av boken, eller med att ta bort en bit skrot ur källaren. Det är allt vi behöver göra. Resten går nästan av bara farten. Knepet är att börja.

Vad måste jag åstadkomma i dag, och hur ska jag börja?


Det här var en bra text för mig. För jag är en sådan man som inte kommer igång med saker och ting. Det kan vara att städa sovrummet, eller att skriva på min bok. Jag har ju flera böcker på gång, fast huvudboken om mitt liv som ska starta i från Januari 1983. Det skulle ju vara perfekt att skriva i den nu umder den här årstiden. Jag vet ju det att det gäller bara att sätta i gång så brukar det bara gå ut av farten.
Det är samma sak med städningen och det är nog viktigare att ta tag i det och det är ju ett litet och snabbare projekt. Kommer jag bara igång så brukar det rulla på och kommer att bli snabbt avklarat. Men det är bara det att få arselet ur vagnen. Ja idag är det jobb i sex timmar och sedan blir det meditation i eftermiddag på Katarina kyrka,

 

Kommentera här: