Våga kritisera mig

 

 

 

4 augusti

 

Jag kan säkert lära mig av kritik och jag vill förbli öppen för vad andra har att säga, men varken min popularitet eller min förmåga att behaga dem jag bor och arbetar tillsammans med är legitima mått på mitt värde som individ. Al-Anon hjälper mig inse att jag är värdefull enbart för att jag andas mänsklighetens andedräkt. Efterhand som jag vinner självkänsla finner jag det lättare att bedöma mitt beteende på ett realistiskt sätt.

Det stöd jag får i Al-Anon ger mig mod att lära mig mer om mig själv. Allteftersom jag känner mig mer hemmastadd med mig själv och mina värderingar, vad jag tycker om och inte tycker om, mina drömmar och val blir jag bättre rustad att våga möta andra människors ogillande. Jag blir likaså kapabel att hedra andra när de väljer att vara sig själva, antingen jag tycker om det jag ser eller inte.

 

Dagens påminnelse

Med hjälp av en kärleksfull sponsor och stödet från mina vänner i Al-Anon lär jag mig att finna min plats i den här världen – en plats där jag kan leva med värdighet och självrespekt.

 

”Jag existera som den jag är, det är tillräckligt; om ingen annan i världen märker det är jag nöjd, och om alla och envar märker det är jag nöjd.”

Walt Whitman

 Ja jag måste ta mod till mig och prata med han jag kan se som min sponsor, och lyssna om han vill hjälpa mig. Jag måste gå i mot min rädsla. Fast jag vet att jag är rädd för att få ett nej eller att jag ska störa någon annan. Men en ut av min defekter är ju rädsla och att jag inte vill störa någon annan. Men jag blir modigare och modigare. Ju längre jag arbetar med mig själv, desto mer mod kommer jag att få. Har ju arbetat i flera andra program, men nu arbetar jag i Al-Anons program.

Ibland så vill även jag få kritik, så att jag lär mig att inte göra fel. Jag vet inte om de inte vill ge mig kritik, eftersom de kanske tror att jag tar illa upp på grund ut av hjärnskadan jag fick efter den svåra misshandeln. Jag vill ibland ha kritik, så att jag vet att jag gör fel. Men jag tror att de inte vågar kritisera mig, för att jag ska ta illa upp. Att jag ska bli sårad, men jag lär mig ut av mina misstag.

Jag är dålig på att gå på Al-Anon möten, och skulle behöva gå mer på Al-Anon möten. Jag vet ju nu att ensam är inte stark. Vi behöver hjälpa varandra.

Kommentera här: