Efterlämna något bra till efterkommande!

 

1 oktober

 

Naturen är nog vår bästa försäkran om odödlighet.

                                                                                       Eleanor Roosevelt

Allt i naturen bidrar till någonting annat. Så var det med den ståtliga trehundraåriga eken som till slut föll för stormen. Förr gav den skydd åt tusentals fåglar och ekorrar, nu livnär sig insekter och svampar på den. När den börjar murkna, kommer den att ge näring till marken, och i den gödslande jorden kommer många nya träd att växa upp. Vi människor är också delaktiga i detta eviga kretslopp. Våra tankar och handlingar berikar våra nära och kära och påverka kommande generationer. Det känns trösterikt att veta att vi är en del i en större plan, och att vi kan lita på att allt som sker, sker med av-sikt. Hjärtat fylls av fröjd vid insikten om att vi behövs, precis som varje träd behövs.

Var är min plats i naturens stora plan i dag?


 

Jag är glad över att vi har naturen. Fast vi håller på att förstöra den mer och mer. Jag vet att när jag var yngre och aktiv så sket jag i naturen. Fast i dag så tänker jag mer på naturen. Jag vill efterlämna en bra natur till alla barn som föds i denna värld. Själv har jag inga efterkommande som kommer att ta efter mig. Men jag är inte egoistisk längre. Alla ska få ha samma chans som jag själv fick. Jag överlevde 1995 och lyckades bli nykter 1997.

Kommentera här: