Chockad känsla i dag!

14 november

 

 

Smärtan är oundviklig. Att plågas är frivilligt.

                                                 Kathleen Casey Theisen

 

 

Det står i vår egen makt att välja hur vi vill uppleva olika situationer – ja, alla situationer. Vi upplever bara de känslor vi själva väljer under alla omständigheter. Det står oss lika fritt att vara lyckliga som att sörja.

 Det står oss lika fritt att se våra prövningar som tillfällen att mogna och utvecklas, som att betrakta dem som stötestenar på vår väg. Vad vi inte kan undvika – i det fallet har vi inget val – är det faktum att vi kommer att råka ut för svårigheter och smärtsamma upplevelser. Men vi kan välkomna dem, vi kan känna tacksamhet över de erfarenheter de ger oss, över att de berikar oss som människor.

 Inga upplevelser kräver att vi ska plågas av dem. Det finns något gott i allting. I ena fallet väljer man att känna självmedlidande, i det andra lycka.

 Vi känner oss inte alltid säkra på att vi har valt rätt, inte ens när vi tar på oss ansvaret för vårt val. Som tur är har vi fått lära oss hur vi ska söka svaret. Bön och meditation, vägledning från vår högre makt hjälper oss att välja rätt vid varje tillfälle.

 

Jag ska njuta av min frihet att välja och handla. Jag och ingen annan än jag kan ta ifrån mig den.

                                                                  


 

Ja jag är verkligen chockad över det som hände fredagen den 13:e i Paris. Ett terror dåd och det är nära oss här i Sverige. Nu när alla flyktingar som flyr i från Syrien. Vem vet om det inte smyger sig in terrorister bland dem. Det finns ju flera som har bott och bor i Sverige som har stridit för ISIS och kommer tillbaka till Sverige och vi ger dem vård och pengar för deras trauma som de själva har skapat. Nej i dag känner jag mig bara chockad. Lite rädsla känner jag i och med det som sker här i Europa och i Världen.

I dag ska vi få besök ut av bonusdottern med familj och hennes kille som är i från Egypten ska laga kushari en vegitariskt maträtt. Den är så god och det finns mycket goda maträtter där i från. Men i dag så kommer jag ändå känna mig rädd över utvecklingen över hela världen. Det blir mer och terrordåd i världen. När sker det i Sverige. Ja det kunde ju ha skett i Stockholm 2010 men han misslyckades som tur va.

Kommentera här: