Jag har det bra jämfört med många andra.

 

 

                                                    

9 juli

 

    Vad är det för kraft som styr mitt sinne och lämnar fritt spelrum för självömkan och missmod? Det kan vara avundsjuka på dem som har det bättre materiellt ställt: äger ett större hus eller har en finare bil än jag. Det kan vara bitterhet på grund av enformighet och brist på stimulans i vardagen. Det kan bero på att jag är för kritisk mot andra: ”Varför gör han aldrig som jag vill? Varför sa hon si eller gjorde så?” Det kan bero på min besvikelse över att jag fortfarande blir lämnad ensam när maken bytt ut sina sena krogsvängar mot sena AA-möten.  

    Självömkan kommer av att vi koncentrerar oss på de negativa sidorna av livet.

    Jag ska finna vägar för att göra mitt liv intressantare, visa ett nytt intresse för de positiva händelser, som dagligen dyker upp. Jag ska arbeta för att försöka få en mognare attityd – och nöja mig med lite mindre än vad mina romantiska drömmar förleder mig att kräva.

 

Dagens påminnelse

   Ett Al-Anon – möte är ett utmärkt tillfälle att studera hur olika människor reagerar på sina omständigheter. De som har störst anledning att vara tacksamma gnäller ofta och klagar. Andra som lever i förtvivlan och under tragiska förhållanden. Lyckas på något sätt vara glada och finna glädje i vad som står dem till buds.

 

”Förväntar vi oss ett liv skräddarsytt för just oss kan vi också vara säkra på att få uppleva ständiga besvikelser.”

 
 
 
Ja jag ska vara nöjd med att jag lever. Att hjärnskadan inte blev värre än den jag har. Jag har arbete och bostad. En fästmö som jag tror älskar mig, fast jag inte får höra det så ofta. Men jag tror ändå att hon gillar mig. För jag har ju vart en man som har flirtat runt för mycket. Jag kanske inte är värd att älskas. Nej nu börjar jag självömka. Jag duger som den jag är. Trots mina fel och brister. För det är ju klart att jag har många fel, men de går alltid att rätta till.
   Jag är inte så värdelös. Klart att jag gör fel ibland, men jag vill inte skada någon. Jag har det mycket bättre än många andra. Nu är det väldigt jobbigt att bo i Grekland eftersom, landet håller på att gå i konkurs.
  Jag har det bättre än de som är bostadslösa, eller som sitter och tigger. Jag har det mycket bättre än de som flyr in i alkohol eller andra droger. Jag har sluppit det i många år nu, genom att bara ta en dag i taget.

Kommentera här: