Vill inte bli arg, på grund av någon annans beteende

 

12 februari

 

  Känslomässig frigörelse går ganska lätt för mig när det gäller vänner och bekanta där jag inte är särskilt känslomässigt inblandad. Jag har märkt att när jag är känslomässigt frigjord kan jag lyssna på andra människor som är kritiska eller arga utan att bli påverkad. Men om mina anhöriga uppför sig på samma sätt, tar jag ofta till mig deras negativa synsätt. Mitt eget uppförande visar alltså att jag kan välja hur jag reagerar på andra människors humör och åsikter.

Det jag har lärt mig av att jämföra dessa två situationer är att känslomässig frigörelse innebär att uppmärksamma min egen sinnestämning innan jag påverkas av någon annans. Då kan jag helt enkelt se och höra negativitet eller ilska utan att bli negativ eller arg. Jag behöver inte få en dålig dag bara för att någon anhörig har det kämpigt. Den kunskapen ger mig möjlighet att låta alla, mig själv inräknad, känna vad de än känner utan att lägga mig i.

 

Dagens påminnelse

Om jag stannar upp ett ögonblick innan jag fokuserar på någon annans humör, kanske jag märker att jag har egna känslor som förtjänar uppmärksamhet. I dag ska jag hålla utkik efter dessa ögonblick för att se hur jag har det.

 

 ”känslomässig frigörelse får oss att släppa taget om vår besatthet av en annan människas beteende och börja leva lyckligare och mer hanterliga liv, liv med värdighet och rättigheter, liv vägledda av en Makt större än vi själva.”

                                            Detachment

 

 
 
 
Andras beteenden ska inte påverka mig.Jag vet att det var många som var arg på mig när jag själv drack. Men det struntade jag i. I dag kan mina anhöriga fortfarande bli arga, kanske inte på mig, men på andra. Men det ska inte påverka mitt egna humör. Jag vet att jag tar illa vid mig när andra bråkar, men jag måste lära mig att om det inte gäller mig så måste jag lämna det. Jag är jag och jag duger så som jag är i dag.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: