Ja bara för i dag

23 november

 

   Bara för i dag ska jag inte vara rädd för någonting. Om tillvaron förmörkas av att jag är skräckslagen, ska jag försöka spåra bakomliggande orsaker och skapa mig en realistisk upp-fattning om problemen för att på så sätt kunna avdramatisera dem. Jag ska komma ihåg att Gud vakar över mig och mitt, och att jag bara har att ta emot det skydd och den vägledning han ger mig. Gårdagens bekymmer ska inte oroa mig i dag.

  Detta är en helt ny och strålande dag och det står i min makt att göra den till en god dag.

 

Dagens påminnelse

    Om jag bara lever en dag i taget, är det enklare att hålla skräcken för vad som eventuellt kan hända i morgon på avstånd.

   Om jag kan koncentrera mig på dagens aktiviteter kommer det inte att finnas tid över för mig att känna missnöje och oro. Varje minut av dagen ska jag fylla med något gott – med något som jag hört, sett eller upplevt. När dagen sedan är slut kan jag se tillbaka på den med tillfredsställelse och sinnesro.

 

”Jag minns en liten visa som lydde: ´Besvära inte besvären förrän besvären besvärar dig.´”

 
 
 
 
 
 
Så ska jag må bra, nä jag ska fortsätta att må bra. Att bara ta en dag i taget, fast i dag så är det min mötesdag. Först ett ACA möte på Maria, sedan vidare till ett AA möte klockan 13:00 i Rågsved och till slut ett Al-Anon möte tillbaka på Maria. Så dagen är fullspikad, med Bingo Lotto i kväll.
Jag ska inte ha något besvär i dag utan en underbar mötesdag. Jag hoppas att även mina vänner ska ha det samma.

Kommentera här: