Konsekvenser!

 

30 december

 

   Det finns en gammal tysk folksaga i vilken den goda fen skänker en gåva till ett barn: förmågan att förutse följderna av allt hon gör.

   Det är en gåva vi alla skulle kunna ha nytta av, speciellt när vi utrycker vår uppgivenhet och beslutar oss för att till varje pris komma ur en situation som verkar outhärdlig.

    Om vi kunde få en inblick i vilka konsekvenser en skilsmässa till exempel skulle få, kanske vi inte skulle vara så snabba att beröva våra barn en förälder. Vi skulle kanske rygga tillbaka inför det tunga ansvar som skulle vila på oss. Framför allt skulle vi fortfarande behöva kämpa med våra egna brister, som kanske bidrog till att göra situationen desperat.

 

Dagens påminnelse

    Om jag vill göra en drastisk förändring som också påverkar andras liv, låt mig då först begrunda de tänkbara konsekvenserna. Har jag ärligt rannsakat och försökt rätta till mina egna fel? Finns det någon möjlighet att förändra min inställning? Jag ska vänta med att fatta slut-giltiga beslut tills jag försökt!

 

Den mest förståndiga lösningen kan vara att jag koncen-trera mig på min egen utveckling.”

 
 
 
Ja min pappa lämnade min mamma när jag var sexton- sjutton år någonting. Jag var så pass stor då, att jag struntade i det. Jag hade ju själv börjat att missbruka alkohol då. Fast farsan söp ju under hela min uppväxt, han var en så kallad periodare. Han kunde vara nykter i flera år, men sedan så tog han sig ett återfall och det var många gånger de lämnade varandra. Jag tyckte klart att det var jobbigt, eftersom jag ville att de skulle vara tillsammans. 
Själv så kunde jag inte skaffa någon familj, eftersom jag gillade alkohol mer än något annat. Nu är fästmön och jag för gammla för att skaffa egna barn. Jag får vara glad över mitt bonus barn, med sitt barn.

Kommentera här: