Våldsamheterna!

 

 

                                   29 september

 

En del alkoholister blir   våldsamma, särskilt när de dricker. Hur hanterar vi våld? Vad kan vi göra åt   det?

   Al-Anon ger inga råd när det gäller   förhållanden, vi förespråkar varken att avsluta dem eller att fortsätta   arbeta med dem. Sådana beslut är det bäst att låta varje enskild medlem fatta   när han eller hon är redo. Vi betonar dock vårt personliga ansvar att ta om   oss själva. Om vi vet att fysisk fara är en del av vår verklighet kan vi   erkänna det och vidta åtgärder för att skydda oss, åtminstone tillfälligt. Vi   kan ordna ett säkert ställe vi kan ta oss till när som helst om vi behöver   det. Det kan vara klokt att ha pengar och bilnycklar lätt tillgängliga. Vi   kan också söka professionell hjälp eller tala med polisen om vilka alternativ   som finns.

   Ingen har rätt att fysiskt misshandla en   annan person under några omständigheter. Vi kan gå igenom vårt eget beteende   och se om vi bidrar till problem genom att provocera någon som är full, och   arbeta för att ändra det. Men det är inte vårt fel att en annan person blir   våldsam eller elak.

 

Dagens påminnelse

Jag har inte makt att ändra på   en annan människa. Om jag har att göra med våld, är det jag som måste stå för   förändringen. Jag ska börja med att vara ärlig om vad som pågår.

 

”Det finns hopp, det finns hjälp, och jag har en omistlig rätt till   mänsklig värdighet.”

                                               … In All Our Affairs

 
 
 
Under min uppväxt så blev jag aldrig slagen ut av varken min mamma eller pappa. Jag har aldrig slagit någon kvinna. Fast våld har jag sett mycket ut av, jag tänker på den svåra misshandeln jag råkade ut för 1995. Han som misshandlade mig var inte berusad. Fast jag däremot var väldigt påverkad ut av både alkohol och andra drogen. Framför allt cannabis, jag vet inte om jag hade tagit någonting mera. Jag var säkert berättigad en smäll eller två. Fast så misshandlad som jag blev, det är ingen som är motiverad att få. Fast om våldet har jag en annan blogg som jag skriver i. Ja det är inte bara om våld jag skriver där. Fast jag skapade den för mitt motstånd till allt våld i samhället.

Kommentera här: