Ärlighet framför allt

 

                                   23 juni

 

Modet att vara ärliga mot oss   själva är en egenskap vi kan odla som stöd för vår andliga tillväxt. Det   krävs ärlighet för att erkänna att någon vi älskar har problem med spriten,   att alkoholism och mycket annat är utanför vår kontroll, att det finns en   källa till hjälp större än vi själva och att vi behöver omsorgen från den   Högre Makten.

   Ärlighet ger oss möjligheter att se på oss   själva, dela med oss av våra upptäckter till Gud och andra, erkänna att vi   behöver andlig hjälp för att komma framåt och befria oss själva genom   gottgörelser för våra misstag i det förflutna,

   Vi behöver vara ärliga mot oss själva när   vi fortsätter att granska våra attityder och handlingar varje dag. Detta   tillåter oss att vara ödmjuka nog att vända oss till andra som jämlikar och   att fortsätta växa på alla områden i livet. Var kan vi finna modet att vara   så ärliga mot oss själva? Modet att förändra det vi kan finner vi i vår   relation till en Makt större än vi själva, en relation som stadigt utvecklas.

 

             Dagens   påminnelse

Jag vet att ärlighet är en   väsentlig del av de Tolv Stegen. Jag är villig att vara ärligare mot mig   själv i dag.

 

”Var finns det värdighet om det inte finns ärlighet?”

                                                                                     Marcus   Tullius Cicero

 
 
Ja lögner är någonting som kan förstöra allting. När jag hade en sponsor en gång i tiden så frågade han "vet du när en alkoholist ljuger?" Jag skakade på huvudet och svarade nej. "När han öppnar käften!" Ja jag vet att det kom många lögner i från min mun då jag drack.
I dag hatar jag att ljuga, det är jobbigt när en arbetsledare eller någon arbetskamrat vill att jag ska säga att vi har gjort en uppgift fast jag vet att vi inte har gjort det. Jag säger som det är att jag själv har inte gjort det, men du kan ju lyssna med de andra.
Jag måste verkligen vara ärlig mot mig själv får inte ljuga för mig själv längre. I dag så är det möte i Rågsveds AA och sedan Al-Anon Maria gruppen

Kommentera här: