Ja tiden har gått

 
 
 

                             

                                                         29 januari

Många av oss lär   sig värdet av att utrycka sig i Al-Anon. Vi upptäcker hur vi känner oss och   vinner på att ge uttryck för våra känslor när det verkar lämpligt. Men det är   skillnad på att utrycka sig själv och att använda ord för att kontrollera   andra.

Ibland det enda   sättet att avgöra om jag försöker kontrollera någon annan eller bara utrycker   mina känslor att lägga märke till hur många gånger jag säger jag säger samma   sak. Om jag nämner något jag tänker på och sedan släpper taget, oavsett vad   jag får för svar, är jag ärlig. Om jag upprepade gånger kommer med liknande   förslag eller ställer tjatiga frågor om och om igen, försöker jag förmodligen   kontrollera. Om jag är nöjd bara när den andra reagerar på det sättet jag   vill – håller med om vad jag sagt eller lyder mitt råd – vet jag att jag   förlorat fokus.

 

Dagens   påminnelse

Jag lär mig att   vara ärlig mot mig själv. Jag ska inte använda tillfrisknande som en ursäkt   för mina ansträngningar att förändra andras sätt att tänka. Att försöka   kontrollera andra människor ger mig bara problem. I stället ska jag genast   erkänna sådana misstag och återgå till att använda min energi där jag behöver   den, genom att titta på mig själv.

”Vi skulle känna   stor frid om vi inte sysselsatte oss med vad andra säger och gör.”

                                                                                                                    Thomas a Kempis

 

Ja jag får lämna allt ont bakom mig. Jag drar ju ofta upp den svåra misshandeln som inträffade 1995 det är ju snart 18 år sedan det hände. Fast det var ju på grund ut av mitt missbruk som det skedde. Jag tycker att jag berättar om det på nästan varje möte. Fast det kan ju bero p att jag fortfarande har problem med vissa saker. Fast nu har jag börjat gå på Al-Anon och jag har nog inte nämnt det där tror jag. Där berättar jag ju mest om min uppväxt. Varför jag fick den här sjukdomen. Ja själv tror jag att det är ärftlig och att jag bara ville fly in i mitt missbruk. Jag duger trots allt precis så som jag är.

 
 
 
 
 

Kommentera här: