En ny dag och nytt år med en ny bok.

1.1

 

Vi lever i ett stressande samhälle: snabbkaffe, snabbmat, pengar från bankomaten – snabba lösningar finns överallt! Inte att undra på att så många av oss kommer till Al-Anon på jakt efter snabba lösningar på alla problem i våra liv med en alkoholist.

Tillfrisknande är en process. Det tar tid att återvinna och ta igen allt som gick förlorat medan vi på egen hand försökte handskas med aktivt drickande. Att bygga upp ett förtroende tar tid, förändring tar tid, läka gamla sår tar tid; det finns inga färdiga lösningar. Men verktygen och principerna i vårt program – Steg, traditioner, slagord, möten, sponsorskap, service – kan leda oss till de svar som är rätta för oss.

Vi har alla mörka perioder i våra liv, men resan blir bättre tider är ofta det som gör oss till lyckligare, starkare människor. När vi slutar förvänta oss snabb lindring, kan vi komma att tro att där vi är i dag är precis där vår Högre

Makt vill att ska vara.

 

Dagens påminnelse

 

Al-Anon är ett ”En dag i taget” – program. I dag vet jag att jag går framåt, vad som än pågår runt omkring mig. Jag ska lita på att jag tillfrisknar. Jag ska låtpressar mig för hårt genom att sätta tidsmarginaler och oroa mig för morgondagen, ska jag stanna upp några minuter och koncentrera mig på den här dagen och hur jag ska använda den.”

 

 

En dag i taget i Al-Anon        

 
Ja ett nytt år och jag tänkte försöka skriva i från Al-Anons bok eftersom jag är uppfödd i en dysfunktionell familj. Jag är ju född alkoholist ett riktigt flaskbarn. Jag blev matad med flaska eftersom jag är född harmynt och kunde inte ta bröstet. Jag tänker på hur det kom sig att jag tog till alkoholen när jag var yngre. Jag ville bara fly i från min rädsla och började att dricka. Jag kände. I dag behöver jag inte fly längre. Jag kan stå för vem jag är. Jag är inte den bästa människan men jag kan göra så gott jag kan och jag duger så som jag är.
Det kanske inte kommer en text på morgonen men jag ska göra så gott jag kan. Men textenkommer kanske senare på dagen och ibland kan jag ju missa men jag är ju bara en människa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: