Vi måste lära oss ut av våra misstag

 
 
 

 

 

                                                                          26 februari

Vi gör alla   misstag. Men förhoppningsvis kan vi genom att tillämpa Al-Anons program och   fortsätta att växa i självinsikt lära oss av de misstagen. Vilken skada vi än   har åstadkommit kan vi gottgöra den och vi kan ändra våra förhållningssätt   och våra beteenden så att vi inte upprepar samma fel. På det viset kan även   smärtsamma erfarenheter hjälpa oss att skapa en bättre framtid.

Det största   hindret för denna utvecklingsprocess är skam. Skammen är vår ursäkt för att   hata oss själva i dag för något vi gjorde eller inte gjorde i det förflutna.   I ett sinne fyllt av skam finns det inte plats för det faktum att vi då   gjorde det bästa vi kunde, inte heller för att accepterar att vi som   människor alltid kommer att göra misstag.

Om jag känner   skam för att mitt tänkesätt är förvrängt, ska jag kontrollera hur   verkligheten ser ut. Även om det kan kräva mycket mod, avbryter jag de   självdestruktiva tankarna om jag talar med en Al-Anon – vän om dem och skapar   utrymme för ett mer kärleksfullt och konstruktivt synsätt. Med lite hjälp   kanske jag upptäcker att även mina mest pinsamma ögonblick kan välsigna mitt   liv om jag lär mig förvandla dem till något positivt.

 

Dagens Påminnelse

I dag ska jag   älska mig själv tillräckligt mycket för att se skam som en felbedömning.

”Den ytterstal   läxa som vi alla måste lära oss är villkorslös kärlek, som inte bara   innefattar andra utan även oss själva.”

                                     Elizabeth   Kübler-Ross

 

Ja jag gör många misstag varje dag. Förhoppningsvis gör vi inget stort misstag som skadar eller sårar någon annan. Det är därför jag går på Al-Anon för att bli en bättre människa. I dagens läge gör jag inte lika mycket misstag som jag gjorde när jag var aktiv alkoholist. All skada jag har gjort kanske jag inte kan gottgöra eftersom jag inte vet riktigt vilka jag har skadat genom mitt drickande. Jag har bett min mamma och jag hann be om ursäkt till min pappa innan han lämnade oss.

Jag vill inte göra om mina misstag som jag gjorde när jag drack. Så jag skjuter det första glaset framför mig även i dag.

 

Kommentera här: