Borde kanske göra listor.

                                  

 

 

                                                               30 augusti

 

I vanliga fall skulle min   sponsor ha rekommenderat en tacksamhetslista när jag kände mig nere, men en   dag när jag klagade över en familjesituation föreslog han att jag skulle lista   allt som jag var olycklig över. Åtskilliga dagar senare var min depression   över, och när jag berättade för min sponsor om vilken hemsk dag jag haft,   föreslog han en tacksamhets lista. Han trodde det skulle kunna hjälpa mig att   referera till den nästa gång jag var ledsen. Det lät förnuftigt, så jag   gjorde som han sade.

   När jag skulle lägga den nya listan i   lådan där jag har mina papper, lade jag märke till den tidigare listan och   läste den igen. Till min förvåning var min lista på sorger nästan identisk   med min tacksamhetslista – samma människor, samma hus, samma liv. Inga   omständigheter hade förändrats utom det sätt på vilket jag kände för dem. För   första gången förstod jag verkligen hur mycket min attityd styr min   upplevelse av omvärlden.

 

Dagens påminnelse

I dag inser jag vilken makt   mitt medvetande kan ha. Jag kan inte alltid må bra och jag är inte   intresserad av att låtsas som om jag inte har några svårigheter genom att   klistra på mig ett leende. Men jag kan erkänna att jag ständigt väljer hur   jag uppfattar min värld. Med hjälp av Al-Anon och mina vänner i gemenskapen   kan jag välja mer medvetet och aktivt än någonsin tidigare.

 

”Ändra på dina tankar och ändrar på världen.”

                                                         Norman   Vincent Peale

 

 
 
 
Ja jag kanske ska göra lite listor. Jag vet inte om jag har så mänga listor. Jag är ju som sagt väldigt slarvig. Listor borde jag ha gjort i mitt AA stegarbete. Jag måste leta efter listorna. Ja jag kanske borde även göra egna listor över de jag känner. Rädsla lista, tacksamhetslista, glädjelista ja det finns säkert en massa listor som jag borde göra. Fast först och främst så måste jag städa och få ordning på mitt röriga liv.
 
Jag mår ändå bra, fast jag har ett rörigt liv, men som jag brukar tänka, så kunde det ha vart värre. Tänk om jag hade fortsatt att missbruka. Då hade ju inte den här texten blivit till. Jag kanske inte ens hade levt i dag. Så jag är nöjd över att jag lever nykter och har ett arbete. Att jag inte har allt för stora krämpor. Att jag inte har en så stor hjärnskada. Fast jag vet ju inte hur andra ser på mig. Men jag är ändå nöjd med livet. Det är ju fredag i dag.

Kommentera här: