Jag berättar bara hur jag gör.

Dagliga Reflektioner 31 oktober.

 

ATT UNDVIKA STRIDIGHETER.

 

Världshistorien visar oss spelet om stridande nationer och grupper, som slutligen slets sönder och gick under därför att de själva skrivit under avtal eller lockades att lägga sig i tvister. Andra splittrades av rena rama självgodheten, när de försökte tvinga på resten av mänskligheten tusentals år av sin egen erfarenhet.
(DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA, sid 121)

 

Som AA-medlem och sponsor vet jag att jag kan vålla svår skada, om jag ger efter för frestelsen att uttala åsikter och ge råd kring någon annans medicinska, äktenskapliga eller religiösa problem. Jag är varken läkare, familjerådgivare eller jurist. Jag kan inte tala om för någon annan hur han eller hon bör leva. Men jag kan berätta, hur jag själv har kunnat ta mig igenom liknande situationer utan att börja dricka och hur AA:s steg och traditioner hjälper mig att leva.


Ja det är ju min egen nykterhet jag har. Det som jag gör behöver inte hjälpa andra. Jag tänker på det här med att jag själv dricker alkoholfri öl. Det har ju vart mycket diskussion om att många nyktra alkoholister tar återfall efter att de har druckit det. Jag talar ju bara för mig själv och jag vet ju inte hur andra reagerar genom att dricka alkoholfri öl. Eftersom jag har hört att många tar återfall på det så måste jag ta det lugnt. Men jag tänker på det här med min rökning. Jag rökte ett paket cigaretter om dagen för några år sedan. Jag började då att använd Nicorette inhalator och höll på att använda den någon månad men jag är nu rökfri sedan 19 november 2009. Fast det är klart att jag fortfarande kan känna mig röksugen. Men det var en kollega som sa till mig efter att han hade slutat röka för länge sedan att det känns bara en kort stund. Suget alltså, men att den släpps direkt. Jag berättar bara hur jag har gjort för att hålla mig nykter en dag i taget.

Så ni får ta det ni vill och lämna resten ut av hur jag har gjort. Jag är glad över att jag slipper dricka någonting i dag.

 

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Snart tre år utan tobak? Gött..grattis :)

Svar: Tack fast fortfarande kan jag känna ett sug efter en cigg till kaffet eller efter maten. Fast det är bara en flyktig tanke.
Christer

Kommentera här: