Vill veta vad som gick snett

Dagliga Reflektioner 29 juni.

 

SOM RINGAR PÅ VATTNET.

 

När vi nu lärt oss leva så här lyckliga, skulle vi visa alla andra, hur de skulle göra.. Ja, vi i AA drömde verkligen dessa drömmar. Så naturligt det var! De flesta alkoholister är utblottade idealister...
Så varför skulle inte vi dela vårt sätt att leva med alla andra?
DE TOLV STEGEN/DE TOLV TRADITIONERNA,sid 109.

 

När jag hade upptäckt det nyktra livet, kände jag ett starkt behov att sprida det glada budskapet till alla omkring mig. Mitt högmodiga tänkesätt från supandets dagar återvände. Sedan förstod jag att jag behövde använda all tid till mitt eget tillfrisknande. När jag blivit en nykter världsmedborgare, såg jag hur jag spred ringar på vattnet till alla ”närbesläktade sammanslutningar eller utomstående företag” utan att jag avvek det minsta från mitt främsta syfte att bibehålla min egen nykterhet och hjälpa andra alkoholister att uppnå nykterhet

 

 

Jag går ju även på Alanon och det ska jag ikväll, jag vill veta vart det gick snett. Jag är uppvuxen med en dysfunktionell familj och började själv att dricka alkoholistiskt. Jag blev nykter och eftersom farsan såg att jag kunde klara av att hålls mig nykter så slutade även han. Fast jag har ju flera runt omkring mig. En del är alkoholister och så finns de det även de som är storkonsumenter. Mammas ända glädje är att ta sig sin whisky på kvällarna. Låt henne hållas. Huvudsaken är att jag själv slipper att dricka alkohol. För jag kan inte handskas med den drycken.

Kommentera här: