Ja hur hittade jag AA

Dagliga Reflektioner 27 februari.

 

EN ENASTÅENDE STABILITET.

 

Varifrån får AA sina direktiv? ...Dessa praktiska människor läser sedan Andra traditionen och får veta att den enda auktoriteten i AA finns hos en älskande Gud så som han kommer till uttryck i gruppsamvetet... De äldre statsmännen är de som inser visheten i gruppens beslut, som inte känner någon avoghet mot att deras inflytande blivit mindre, vars omdöme är stärkt av ansenlig erfarenhet och därför sunt. De är villiga att lugnt sitta vid sidan om och med tålamod bevittna utvecklingen.
(AA:s TOLV TRADITIONER, sid 95 o 98.)

 

I tillfrisknandets vävnad har de tolv stegen och de tolv traditionerna vävts in. När mitt tillfrisknande framskred, insåg jag att den nya klädnaden var skräddarsydd för mig. De gamla i gruppen kom med vänliga förslag när all förändring tycktes omöjlig. Allas delade erfarenheter gav stoff till band av dyrbar vänskap. Jag vet att AA-gemenskapen är redo och rustad att hjälpa varje lidande alkoholist vid varje vägskäl i livet. I en tillvaro som är kringgärdad av många problem, tycker jag att denna tillförsikt ger en enastående stadga. Jag vårdar nykterhetens gåva. Jag frambär till Gud min tacksamhet över den styrka jag får i en gemenskap som verkligen finns till för alla medlemmarnas bästa.

 


Ja hur gammal kan jag ha vart kanske 25 år någonting. Brorsan hade en kompis som gick på AA som jag följde med till. Fast jag blev inte kvar där utan var ute och söp i flera år till. Fast det hade sått ett frö i mig att jag inte behöver fly in i alkoholens dimma som bara blir till elände till slut. Ja det höll ju på att ta mitt liv. Jag hittade till slut tillbaka till AA och det var faktiskt i min födelse förort Rågsved som jag verkligen fann nykterheten. Där jag lärde mig att bara ta en dag i taget.
Jag var i den gruppen i tre år sedan flyttade jag i från den förorten och bytte grupp. Men nu har jag tagit mig tillbaka till Rågsveds grupp och är nu mera GSR där och vi har ju möten en dag i veckan varje onsdag klockan 19:00 i en timma. Fast blir vi många så har vi alltid förmånen att kunna dra över i några minuter.
Ja nu mera är det ju jag själv som är gamlingen i gruppen.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Var väl det där med gud som skrämde bort mig från NA en gång i tiden...en av många saker....men nykterheten är värt att böja lite på nacken.



Blir 8 år nu till sommaren utan tunga droger....livet e änna gött.



Ha en fin kväll Christer och tack för en tänkvärd blogg. :)

2 Christer Dyrwoold:

skriven

Ja jag döpte om honom/henne till Godhetens Underbara Dimension. Eller Glad Utan Droger du får ha vilket gudom som helst bara det är något som är bättre än den här alkoholen eller drogerna som du flyr in i och återkommer till livet med ännu värre problem.

3 Micke:

skriven

Så sant...den där dimman av droger kan man vara utan..!!

4 Christer Dyrwoold:

skriven

Ja i dimman kan man lätt gå vilse.

Kommentera här: