Mer ärlig idag

AA-tanke för dagen 29 mars.

Innan jag mötte AA var jag mycket oärlig. Jag ljög ständigt för min hustru om var jag hade varit och vad jag hade gjort. Jag uteblev från mitt arbete och ljög om att jag varit sjuk, eller föregav någon annan lögnaktig ursäkt. Jag var oärlig mot mig själv, liksom mot andra. Jag ville aldrig se mig själv som jag verkligen var, eller erkänna när jag hade fel. jag låtsades för mig själv att jag var lika duktig som nån annan, fast jag misstänkte att jag inte alls var det.
Är jag fullkomligt ärlig nu?

Att begrunda.

Jag måste leva i världen och ändå leva avskilt med Gud. Jag kan gå ut från mina förtroliga stunder av gemenskap med Gud till världsligt arbete. För att få den andliga styrka jag behöver, måste jag leva mitt inre liv avskilt från världen. Världen måste bli för mig som ett löst klädesplagg som jag kan ta av mig. Ingenting i världen ska kunna allvarligt störa mig eller oroa mig, så länge jag lever mitt inre liv med Gud. All verklig framgång i livet har sin upprinnelse i detta inre liv.

Dagens bön.

Jag ber att jag ska leva mitt inre liv med Gud. Jag ber att ingenting ska tränga in i och slå sönder denna förtroliga oas där jag finner frid.


I dag är jag mer ärlig och gillar verkligen inte att ljuga. Fast jag vet att jag håller undan sanningen ibland. Fast det kan också vara omedvetet. Jag vill inte säga till någon som jag tycker ha fula kläder på sig. Då undviker jag att säga det. Jag säger i dag att jag är troende och ändå inte kristen. Jag har min egen tro. Jag tror på godheten.

Förr kunde jag ringa mig sjuk till jobbet, fast jag kunde gå att jobba för det var inget problem att gå till bolaget i förorten bredvid där jag bodde när jag drack. Så i dag så gillar jag inte att sjukskriva mig för jag vet ju inte om de skulle tro på att jag faktiskt är sjuk.

Kommentera här: