I kväll så blir det krogen

AA-tanke för dagen 29 juli.

 

Varje vecka har två dagar som vi inte ska bekymra oss om, två dagar som vi ska hålla fria från all fruktan och ängslan. Den ena av de dagarna är igår med dess misstag och bekymmer, dess felgrepp och dumheter, dess smärta och värk. Gårdagen har för evigt försvunnit utanför vår kontroll. Inga pengar i världen kan ge oss gårdagen åter. Vi kan inte göra ogjort en enda handling som vi utförde då. Vi kan inte radera bort ett enda ord som vi har sagt. Gårdagen är oåterkalleligen borta.
Oroar jag mig fortfarande för vad som hände igår?

 

Att begrunda idag.

 

”Gud kommer inte att låta dig frestas över din förmåga, utan med frestelsen finner Han dig också en väg att undkomma, så att du kan uthärda.” Om du har tillräckligt stark tro och förtröstan på Gud, kommer Han att ge dig all den styrka du behöver för att möta varje frestelse och övervinna den. Ingenting kommer att visa sig för svårt för dig att uthärda. Du kan modigt ta itu med vilken situation som helst. ”Var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.” Du kan övervinna alla frestelser med Guds hjälp. Så frukta intet.

 

Dagens bön.

 

 

Jag ber att jag ska möta varje situation utan fruktan. Jag ber att ingenting ska visa sig för svårt för mig att uthärda.


Ja gårdagen och den kan jag inte ändra på och morgondagen kan bara Gud sia om. Det är inte så mycket att bry sig om. Det som sker får ske. Jag måste leva i nuet och glömma det som har vart. Fast det kan vara svårt ibland, eftersom jag har en skada i hjärnan som fortfarande kan visa sig ibland. Ja min hjärnskadepsykolog har sagt att jag inte har någon kvar fast att jag fortfarande har sviterna kvar efter den.
Jag måste ju fortfarande planera lite min framtid. Fast vad som kommer att ske, vet bara han eller hon som styr världen. I dag så kan jag gå på krogen och jag vet att jag inte tål någon alkohol. Jag får hoppas att de har alkohol fria öl där i Högdalen.

Jag ska tillbaka till en krog som jag var på mycket i min ungdom som jag drack och blev utslängd i från. Min lille bror ska spela där då. Undrar om jag inte även har somnat på den krogen. Ja tror inte den krogen har kvar sitt namn längre. Fast den ligger ju på samma plats och den ska bli kul att se hur det se ut nu mera. Har inte vart där på 20 år.


Kommentera här: