Folk får kalla mig idiot



AA-tanke för dagen 28 juli.

 

Vi fortsätter parafrasen över psalmen: ”De tolv stegens domar är helt sanna och rättfärdiga. De är mera åtråvärda än whisky, ja, än en myckenhet fin whisky, och är också sötare än vin. Vidare blir alkoholister varnade av dem, och en stor belöning väntar oss om vi lever efter dem. Vem kan förstå vår alkoholism? Befria oss från hemliga fel. Bevara oss för övermodig bitterhet. Låt dem inte få herravälde över oss. Så skola vi bli rättrådiga och frälsta från den stora överträdelsen.”
Är jag fast besluten att spriten aldrig mer ska få herravälde över mig?

 

Att begrunda idag.

 

Gud kan vara din sköld. Då kan inga världsliga problem skada dig. Mellan dig och allt hån och all förnedring som andra utsätter dig för, står din förtröstan på Gud som en blänkande sköld. Då kan ingenting ha makt att förstöra din inre frid, i din yttre omgivning, lika väl som i ditt hjärta. Tack vare denna inre frid behöver du inte bli förbittrad på den människa som ansätter dig. I stället kan du övervinna den bitterhet som kan ha framkallats i din själ av den människan.

 

Dagens bön.

 

Jag ber att jag ska sträva efter en inre frid. Jag ber att jag inte ska bli allvarligt upprörd, vad som än händer omkring mig.




Det rör mig inte i ryggen, de får kalla mig vekling för att jag inte tål alkohol. Men det rör mig inte i ryggen, för jag vet själv att jag lider ut av en sjukdom som heter alkoholism. Ja jag lider även ut av sviter efter en annan sjukdom också. Det är sviterna ut av min hjärnskada som jag fick i samband med misshandeln som jag råkade ut för 1995. Ett slags ärr i hjärnan, hjärnskador är det många alkoholister som har fått på grund ut av sitt drickande. Men hjärnskadan har jag en annan blogg som jag skriver i om mina problem som jag nu mera har. Fast som jag har skrivit i den bloggen så har jag ju flera andra bloggar. Min hjärnskada psykolog har sagt att jag har svårt med min simultana kapacitet. Ja de har ju de flesta män. Fast jag har extremt dålig kapacitet.

Fast jag har svårt för att visa min tro, fast jag står för att jag tror på något som är större än vad jag är som jag kan kalla Gud. Glad Utan Drinkar.

 

 

Kommentera här: