Nu genast

Ja det här steget säger att man ska erkänna sina egna fel nu genast.Även att som jag brukar göra på kvällen när jag har gått till sängs tänka efter hur den här dagen har varit.Har jag vart oärlig eller blivit förbannad på någon? Fast det är ju klart att man kan bli ilsken på någon som tränger sig före i en kö man står i.Fast i dagens läge så brusar jag inte upp.
Då är tionde steget bön bra ; den lyder så här 

 

Så här gjorde vi: Vi insåg, att människor, som gjorde

oss illa, kanske var själsligt sjuka. Fastän vi inte tyckte

om deras symtom och det sätt på vilket de påverkade

oss, var de liksom vi själva sjuka. Vi bad Gud hjälp oss

att visa dem samma förståelse, medlidande och

tålamod, som vi med glatt humör skulle visa en sjuk

vän. När en person förolämpade oss, sa vi till oss själva:
"Detta är en sjuk människa. Hur kan jag hjälpa

honom? Gode Gud hjälp mig att inte bli upprörd. Ske

Din vilja."


(Stora Boken sidan 68)

 




Tionde stegets bön:


”Hur kan jag bäst tjäna Dig – ske din vilja, inte min.”


(Nya Stora Boken sidan 106)


Kommentera här: