I från ACA:s stora Röda Bok

24 April

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

  När vi går in i steg tre ser vi att det tredje steget bara är ett beslut att be vår Högre Makt att hjälpa oss att leva modigt och sunt på en daglig basis. En dag i taget återhämtar vi oss från sjukdomen familjedysfunktion. Steg tre underbyggs av ACA-lösningen, som läses vid inledningen av de flesta vuxenbarnsmöten. ACA-lösningen är att vi blir vår "egen kärleksfulla förälder". Att bli vår egen kärleksfulla förälder innebär att se våra "biologiska föräldrar som instrumenten för vår existens". Som lösningen säger: "Vår faktiska förälder är vår Högre Makt, som några av oss väljer att kalla Gud."

 Att arbeta med steg tre i ACA innebär att vi inser att våra föräldrar förde oss till världen. Men vi är Guds barn, som försöker återta vår sanna natur eller ursprungliga jag. De tolv stegen stödjer denna resa till det inre barnet eller det sanna jaget

  Samtidigt hjälper steg tre oss ytterligare att befria oss från generationens skam och övergrepp som dysfunktionella föräldrar eller vårdgivare åstadkommer. Genom att inse att vår faktiska förälder är vår Högre Kraft, slutför vi mer av arbetet med separation-från-familjen. Detta arbete är avgörande så att vi kan rama in det förflutna i dess rätta perspektiv samtidigt som vi strävar efter en ljusare framtid. Vi inser gradvis att vårt smärtsamma förflutna kan bli vår största tillgång. Vi inser att vi kan hjälpa andra som saknar hopp och klarhet om vad som hände dem som barn. När vi lär oss att berätta vår historia på möten och i sponsring går vi från att "göra ont, till att hela, till att hjälpa." Genom att öva steg tre börjar vi stå på egna ben. Vi är tydliga med vad vi tror. Vi söker Guds vilja med större klarhet. Vi kommer att tro att Gud hör våra böner. Vi är mindre förvirrade över vad vi ska be om. Vi börjar ha ett riktigt val.


 I dag så tog jag mitt försök till äversättning ut av ACA:s stora röda bok. Jag håller på att försöka översätta kapitel sju i från den boken. Det handlar om att arbeta med ACA:s Tolv steg. Jag försöker att översätta den, bara för att öva min engelska, och även för att förstå hur jag har blivit så som jag har blivit. Jag hade ändå en rätt bra uppväxt. Men jag gjorde precis som mina föräldrar. Jag började arr fly med alkohol. Jag nyktrade till 1997, med hjälp ut av AA:s stora bok. En stängd blogg för oss som behöver hjälp för vår sjukdom alkoholism. Jag har fortsatt att skriva i från AA:s böcker. Just nu håller jag på att studera boken Leva nykter. Även den är sluten. Jag försöker också läsa och skriva i från ACA:s bok  Strengthening My Recovery. Som jag har döpt till Stärka min Återhämntning. 
 Här är ACA:s Tredje stegs bön:
”Gud, jag överlämnar mig till dig , för att du skall forma mig och göra med mig som du vill. Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa.
Amen
Nu ska jag åka och lämna prover och sedan träna innan jag börjar att jobba.

 

Kommentera här: