Kul att nörda ned sig i historian

24 september

1531 gifte sig Gustav Vasa med Katarina av Sachsen, 1541 dog den ryktbare läkaren  Paracelsus (som egentligen hette Theophrastus Bombastus von Hohenheim) och 1583 föddes fältherren Albrecht von Wallenstein, som slogs mot Gustav II Adolf i 30-åriga kriget.

  Horace Walpole, den engelske politikern som skrev skräckklassikern ”The castle of Otranto, föddes 1717 och den ryske politikern Gregorij Aleksanddrotitj Potemkin – känd för de ”potemkinkulisser” med välmående byar han lät måla då hans mätress kejsarinnan Katharina II besökte Krim – 1739. 1852 dog den  svenske prinsen Gustaf, som skrev ”Studentsången” och 1896 föddes den amerikanske författaren Scott Fitzgerald, som skrev ”Den store Gatsby”.

  1911 föddes den ryske partichefen Konstantin Tjernenko, 1919 radio- och Tv-journalisten Lennart Hyland. Författaren Birger Vikström (”Gyllene tider”) föddes 1921 och 1928 dog målaren Carl Wilhelmson.

  S-politikern Thage G. Peterson föddes 1932, den franske skulptören Aristide Maillol dog 1944 och 1945 föddes den svenske popgitarristen Janne Schaffer. Den engelska skådespelerskan Sarah Churchill, dotter till Sir Winston och Lady Clementine, dog 1982.  


Jag skulle ha skrivit i från den här boken i går.Fast jag skrev, eller började skriva gårdagen. Men jag skrev aldrig klar den. Jag tycker det är kul att läsa om vad som hände förr i tiden. Ja Gustav Vasa var, men jag vet ju inte mycket om Katarina av Sachsen-Lauenburg var. Redan då så var kungahuset involverad med Tyskland. Ja det är kul att läsa om vad som hände förr. Fast i min vuxna barn blogg så skrevs det att jag skulle leva i nuet. Men vi får inte glömma historien. Jag skulle ha lagt upp gårdagen i går fast jag skrev inte klart den. Så då gjorde jag dagens datum i stället i dag.

 

Kommentera här: