Har inte arbetat i Al-Anons program

 

                           31 januari

 

Efter att ha arbetat målmedvetet med Al-Anons tolv steg i över ett år var jag förtvivlad över mina fortsatta återfall i självömkan och bitterhet över alkoholistens oförmåga att ge mig det känslomässiga stöd jag ville ha. En kväll när jag mediterade över sjätte och sjunde steget var det som om tre ord blixtrade till i mitt huvud: ”Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel” och ”vi bad honom ödmjukt att avlägsna våra brister.”

  Plötsligt insåg jag att mycket av mitt hängivna arbete med programmet egentligen hade varit ett utövade av min egen begränsade makt. Med en ny och uppriktig ödmjukhet bad jag Gud att avlägsna mina brister. När jag såg alkoholisten nästa morgon var det som om en slöja hade lyfts från mina ögon. Jag såg hur hon led och kämpade för att hålla sig nykter, och jag kände också medkänsla för min egen kamp. Min självömkan och bitterhet var borta.

 

                   Dagens påminnelse

Jag vill vara redo att få mina brister avlägsnade, och jag ska göra vad jag kan för att förbereda mig. Jag kan utveckla en ickedömande medvetenhet om mig själv, acceptera det jag upptäcker och vara fullständigt villig att förändra mig. Men jag saknar makten att läka mig själv. Endast min Högre Makt kan göra det.

 

        ”Jag accepterar att faktiskt behöver hjälp för att återfå mitt förstånd, och att inte klarar det på egen hand.”

                                                                 Gift med en alkoholist - ett dilemma

 


 

 

Jag är inte gift med någon alkoholist, det är jag själv som är det, men nykter nu sedan 1997. Jag växte även upp i en dysfunktionell familj. Men båda minna föräldrar är borta. Döda och begravda, fast pappa fick leva de sista tolv åren i nykterhet. Mamma såg jag som en storkonsument. Hon sa att hon också var en alkoholist, men verkede inte vilja göra någonting åt det. Jag tror att hon sa det för att stötta mig och för att min halvbror gick bort i sjukdomen. Men jag själv såg henne som en storkonsument.

Jag har vart dålig på att arbeta i Al-Anons program.Jag arbetar mer med ACA:s program.Som är mer för oss vuxna barn. Jag blev ju själv en alkoholist, men jag nyktrade till sommare 1997. Drack den sista folk ölen i augusti det året. Hade också funnit en hemmagrupp i AA i förorten som jag bodde i då. Jag ska dit och öppna det AA mötet även i dag i Rågsveds folkets hus. Först så öppnar jag ACA mötet kockan 12:30. Får se om någon kommer då. Annars sitter jag där och läser i ACA:s arbetsbok till klockan 14:00  då det är AA möte. 

 

 

 

 

Kommentera här: