Att hjälpa andra

 

16 september

Att ge håller oss nyktra

Skissera handlingsprogrammet för nykomlingen och förklara för honom hur du gjorde din självrannsakan, hur du redde upp ditt förflutna och varför du nu för söker hjälpa honom. Det är viktigt för honom att inse att din ansträngning för att föra detta vidare till honom spelar en mycket väsentlig roll för ditt eget tillfrisknande. I själva verket kanske han hjälper dig mer än du hjälper honom. Gör klart för honom att han inte har någon skyldighet mot dig.

<< << <<  >> >> >>

 

Under de första sex månaderna av min egen nykterhet arbetade jag hårt med många alkoholister. Inte i ett enda fall hade jag framgång. Ändå höll detta arbete mig nykter. Det var inte fråga om att dessa alkoholister skulle ge mig någonting. Min stabila nykterhet var en följd av att jag försökte ge, inte av att jag krävde att få.

 

STORA BOKEN, s, 113 RESP. GRAPEVINE, JANUARI 1958.


 

Ja jag hoppas att jag kan hjälpa någon annan genom att dela med mig ut av min resa till nykterhet. Jag har ingen sponsis längre, ingen sponsor heller. Jag arbetar ju i flera olika program. Jag växte upp i en dysfunktionell familj. Blev själv en alkoholist. Men jag lyckades skruva på korken i augusti 1997. Med hjälp av AA och även med deras stora bok.

Det var genom att arbeta i den och i AA:s steg som jag såg på min egna uppväxt. Det använder jag ett par andra bloggar, som jag försöker att skriva om på morgonen. Dels Stärka min återhämntnig och Dagen som vuxen.. Jag vet inte om det hjälper någon annan, fast det hjälper mig att läsa och skriva om det. Fast det är tråkigt att inte få någon respons och höra om de är nöjda med mina delningar. Fast det är ju att det hjälper mig att läsa och skriva om det. Men som att jag även är ett vuxet barn. Så vill jag ha uppskattning över det jag gör. Att folk tycker att det är bra att jag skriver det.

Kommentera här: