Vad har jag för drift i dag

31 oktober

När drifterna skenar iväg

 Varje gång en människa låter resultatet av sina drifter orättmätigt gå ut över andra blir hon själv olycklig. Om hon i jakten efter rikedom trampar på andra människor som råkar vara i vägen, är det troligt att detta leder till vrede, avund och hämndlystnad. Om det sexuella får ta överhand uppstår liknande rektioner.

Krav på andra att alltför mycket hänsyn, omvårdnad och kärlek inbjuder bara till dominans och motvilja hos beskyddaren – attityder lika osunda som kraven som gett upphov till dem. När en individ inte kan kontrollera sitt prestigebegär, det må vara i en syförening eller vid ett internationellt konferensbord, blir andra människor lidande och gör ofta uppror. Denna kollision mellan olika drifter kan framkalla allt ifrån en kylig avsnäsning till en blixtrande konfrontation.

TOLV OCH TOLV, s 39–40


Det här är taget i från boken Som Bill ser det skriven av Bill .W som är en ut av grundrana ut av AA. Den gemenskap som jag har lyckats att hålla mig nykter sedan 1997. Med hjälp ut av AA och deras stora bok som de skrev. De skrev den för alkoholister av alkoholister. Jag är fortfarande en alkoholist, gast en nykter sådan i dag.

 

Klart att jag även i dag skulle vilja fly ifrån allt. Men hur och vart skulle jag fly. Nu är jag driven till att må bra. Klart att även jag skulle vilja bli rik, fast det är ju bara min Högre kraft som ger det till mig. Jag kan vara rik på kärlek i från andra, men jag måste även ge kärlek. Det kan jag ha svårt med att ge. Jag är så egocentrerad. Jag vet att jag är väldigt självupptagen.
I dag vet jag inte vad som kommer att hända. Gav ett förslag till fästmön att vi skulle ta en promenad. I morgon så är det mötesdag först ACA kl 12:30 i Rågsveds folkets hus även AA klockan 14:00. Får se om det även blir Årsta kyrka klockan 17:00.

Kommentera här: