Elefanten i vardagsrummet

Här kommer texten i från Health Communications, Inc.®   och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

21 oktober

 

text i från boken Efter tårarna.

 

©1986,2010 Jane Middelton-Moz and Lorie Dwinel

 

  Tyvärr är barn som är uppvuxna i dysfunktionella familjer ofta inte välsignade med barns rättigheter. Detta gäller särskilt alkoholhaltiga familjer, beroende familjer eller någon familj där plåster för föräldrar sår ofta är deras egna barn. Förlusten av dessa utvecklingsprocesser är framträdande i alla familjer som delar olösta trauma och sorg. De manifesteras som den ordspråkiga "elefanten i vardagsrummet" och när föräldraskap förhindras av förnekelse, missbruk och stress. Elefanten kan vara nästan vad som helst: missbruk, depression, olyckliga förluster, våld i hemmet, sexuell försvagning, oupplöst separation eller skilsmässa, lidande av PTSS eller förlusterna i samband med att vara vuxna barn till missbrukade föräldrar.

    Barn som är uppvuxna i familjer med missbruk eller förnekelse lär sig att undertrycka känslor och behov, blockera självuttryck, kväva självständighet, förneka sina egna behov av stöd, förlora sin röst, sluta lita på eller lär sig bara att lita på skadade människor och smärtsamma situationer och anpassa sig till överlevnad snarare än att leva. När föräldraskap alltid är tillgängligt, avstår barn från grundläggande rättigheter i utbyte mot enbart överlevnad.


Ja jag försöker att översätta boken Efter tårarna om att växa upp med ett missbruk. Jag försöker att förstå, hur jag har blivit så som jag har blivit. Ja jag har i alla fall överlevt både i från barndomen. Fast jag tog efter mina föräldrars dryckes vanor. Det skriver jag i min nykterhets blogg fast i avsnittet som jag skriver nu så är det en mamma som får med sig sin son till AA. Men min mamma tyckte jag var en storkonsument och pappa var en periodare. Mamma sa att hon också var en alkoholist, innan hon gick bort. Pappa var nykter sina sista tolv år. Själv har jag vart utan alkohol över 1% sedan 1997. Med hjälp av AA om mitt vuxna barn problem så har jag ett möte på söndagar klockan 12:30 i Rågsveds folkets hus. Det skulle vara kul om någon kom och besökte det mötet.

 

Hur var det i min barndom, fanns det någon elefant i vardags rummet? Nej jag tror inte det. Min farsa. satt mest och sov, när han söp. Jag har säkert förträngt mycket, jag försöker att förminska många händelser i in barndom. Men jag blev aldrig slagen. Det jobbiga var alla svek.

Kommentera här: