Detta skedde i dag

7 april

Korsfästelsen ägde enligt traditionen rum antingen 7 april – numera världshälsodagen! – år 30 eller 3 april år 33.  Jesuitmissionären och helgonet St. Francis Xavier föddes 1506. 1655 blev Alexander VII påve samma dag och 1739 hängdes den engelska landsvägsrövaren Dick Turpin.

Carl  Linnaeus adlades till Carl von Linné 1757 och skalden William Wordsworth  föddes 1770. 1847 föddes den danske romanförfattaren Sven Rosendahl 1913, jazzsångerskan Billie Holiday 1915 och skådespelaren Anders Ek 1916. Den indiska sitarspelaren Ravi Shankar föddes 1920. 1933 blev öl och vin åter legala drycker i USA efter förbudsåren. 1939 föddes Tv-journalisten David  Frost och filmregissören Francis Coppola på en och samma  dag, samtidigt som Hitlers trupper invaderade Albanien.

  1943 föddes skådespelerskan och sångerskan Eva –Britt Strandberg, 1947 dog bilkungen Henry Ford på samma dag som skådespelaren Ulf Brunnberg föddes och 1953 utnämndes Dag Hammarskjöld till FN: generalsekreterare.  Filmvampen Theda Bara dog 1955 och skådespelerskan Maria Johansson, en gång känd som ”Tjorven”, föddes 1956.


Hittade en rolig bok för några månader sedan och jag är ju en historia nörd. Jasså Jesus korsfästes i dag år 30 eller 33. Ja det var ju länge sedan. Ja alla får ha sin egna tro. Jag tror på en Högre kraft. Jag kallar hen för Gud Glad Utan Drinkar eller droger.

Carl von Linné adlades 1757 ja det är mycket jag känner igen. Tjorven såg jag som liten. Det är kul att se vad det är som har hänt vissa datum. Det kan jag se på i Bo Lundins bok.

Kommentera här: