Lev för stunden, men lämna efter dig snyggt

6 maj

”Ta genast bort den!” utropade prinsessan och stampade med sin lilla fot i den broderade sidenskon. ”Jag avskyr riktiga blommor!”  De vissnar och tappar bladen!”

Hans Christian Andersen

  Om man inte kan älska annat än det som aldrig dör, då är kärlen dömd att dö. Om blommor vissnar på några minuter, så nöts väl även stenar ner till sand i sinom tid?  Till och med jorden,denna livets lustgård, kommer till slut att förvandlas till stjärnstoft. Vi måste vandra varsamt på den och känna stor tacksamhet. Det är nu vi lever här, det är nu vi får uppleva de bästa av dagar; det är nu blomman upplever sin evighet i solen, det är nu vi har vår chans i livet.

  Detta ögonblick är det enda vi äger. I dessa ögonblick kan allting ske, alla drömmar kan gå i uppfyllelse, om vi utnyttjar stunden väl.  Varför ska vi låta bli? Det finns ingenting som hindrar oss.

Hur ska jag bäst utnyttja det här ögonblicket?


Idag så tog jag texten i från Din är dagen en bok En bok med tankar och reflektioner om vad som är viktigt i livet för dig och dina nära. Jag och fästmön brukar läsa dagens text på morgonen. Jag har flera sådana reflektions böcker. I år hade vi tänkt att ha den här boken. Håller ju även på med mina försöka att översäta böcker av samma slag för ACA varje morgon. Delsstärka min återhämtning och även Daliga reflektioner för vuxna barn.  Det är för att förstå, vem jag är och även på att lära mig mer engelska.

 

Ja vad säger den här texten ovan mig då? Att jag ska leva i nuet, och att jag även ska vara rädd om naturen runt omkring oss. Ja vad kommer jag att lämna efter mig när jag dör? Jag har ju inga barn som jag kan ha för mina gener vidare till. Kanske är lika bra det. Jag kanske hade så bra gener. Men varför tänka på det. Jag behöver leva i nuet. Tänkte fortsätta att reflektera i från texten Stärka min återhämtning innan frukost och arbete.

Kommentera här: