Alla grupper får sköta sig själva

18 maj

Jag kunde aldrig tänka mig att Traditionerna skulle tillämpas på någon annat än min Al-Anon-grupp. Nu inser jag att de angår mig som person, eftersom jag är medlem i min familj och i andra grupper.

  Fjärde Traditionen, som talar om att grupperna är självständiga utom i angelägenheter som rör andra Al-Anon – grupper eller Al-Anon eller AA som helhet, har varit särskilt betydelsefull för mig. Den säger mig att jag har valmöjligheter och kan fatta vilka beslut jag vill för mitt eget bästa, förutsatt att de inte skadar någon annan. Om en Högre Makt har gett mig rätten att fatta mina egna beslut, så betyder det att andra också har den rätten. Därför bör jag respektera deras rätt att välja fritt, utan att jag blandar mig i, kontrolerar eller dömer.

   Att lugnt tillåta andra att fatta sina egna beslut kan vara svårt för mig, särskilt när jag tror att jag vet vad som är bäst för någon annan, eller när jag är rädd att någon annans beslut kommer att få negativa effekter för mig. Struntar jag i den här Traditionen, kan följderna bli allt från lite irritation till allvarligare återverkningar, däribland förstörda relationer.

Dagens påminnelse

Fjärde Traditionen handlar om att respektera andra tillräckligt för att låta dem fatta sina egna beslut.

Fjärde Traditionen är tillämpad demokrati. Med den kan vi gå ut i världen med god balans mellan frihet och ansvar.

                                            Vägar mot Tillfrisknande, sid 142


Här kommer en text i från Al-Anons bok Hopp för varje dag. Jag går inte så mycket på Al-Anon möten nu mera. Jag går mest på AA och även ACA möten. Fast det kan hända att jag besöker Al-Anon ibland. Jag växte upp i en dysfunktionell familj. Jag brukar ju besöka Farstas Al-Anon grupp ibland. De har möte på måndagar klockan 19:00.

 

Kommentera här: