Pappa dog i alla fall nykter

 

 

10 mars

 

  Att vända upp och ned på gamla tankesätt har varit en del av mitt tillfrisknande. Förr brukade jag undvika plågsamma känslor och situationer, vara försiktig och inte ta några risker. Men livet innebär den ena risken efter den andra, och en del plågor är oundvikliga. Al-Anon hjälper mig acceptera detta.

   Jag lär mig att ta reda på källan till min oro i stället för att fly. Resultatet blir att smärtan går över mycket fortare, och det jag är frihet från fruktan. Al-Anon ger mig verktyg, som fjärdestegsinventering, där jag kan ta en ärlig titt på mig själv och min situation. En uppmuntrande sponsor, min Högre Makt, sinnesro bönen och många Al-Anon – möten hjälper mig repa mod att handskas med fruktan, smärta och risker.

   När jag gjorde allt för att undvika risker, hängde rädslan alltid med mig. Nu går jag igenom den och kommer ut på andra sidan, ofta helskinnad. Jag behöver inte längre hålla utkik efter möjliga faror. I stället kan jag ägna mig åt att leva.

 

          Dagens påminnelse

Underbara saker kan hända i dag för att jag välkomnar den spännande upplevelsen att medverka i mitt liv.

 

”Att undvika fara är i längden inte säkrare än att direkt utsätta sig för den. Livet är antingen ett djärvt äventyr eller ingenting.”

                                                                                Helen Keller

 
 
Ja jag lever ju inte med någon alkoholist nu, och jag växte upp med en pappa som var periodare. Men han dog 2012 nykter, han nyktrade till 2000 någon gång. Jag själv nyktrade till 1997. Jag hade supit med farsan.Sommaren 1996 så var jag på landet i Huddinge och söp med honom eller det kanske även var det även sommare 1997. Fast i augusti så beslutade jag att sluta att dricka alkohol. Jag lärde mig då att jag bara behöver ta en dag i taget. Det var genom AA som jag lärde mig att jag inte behöver fly in i alkoholes virrevarr längre. 
Ja jag vet att om jag skulle dricka igen så kommer bara allt bli värre. Jag skjuter det första glaset framför mig. Jag dricker alkoholfri öl, men jag har sagt att jag inte vill dricka någonting över en procent. Jag har ju lyckats med det sedan jag upptäcke alkoholfri öl.

Kommentera här: