Från en Al-Anon bok

31 mars

Innan jag kom till Al-Anon var jag rädd för och föraktade Gud. Jag avskydde organiserad religion. Jag trodde att om jag inte gav generöst, skulle jag få betala dyrt för det. Jag var övertygad om att jag var en dålig människa. Jag förstorade all kritik och förminskade varje komplimang. Jag var arg på Gud för att han hade gjort mig så fel, så ful, så blyg, så sexuellt besatt och så skräckslagen inför föremålen för min längtan.

   Sedan kom jag till Al-Anon. Jag gick på möten, skaffade en sponsor, läste konferensgodkänd litteratur, tillämpade Stegen och Traditionerna och gjorde service. Jag tog risker. Jag delade mina tankar och känslor på mötena och mellan dem. Jag fann en Högre Makt, helt olik allt jag någonsin träffat på i organiserade religioner, trots allt de utlovade.

   Jag upptäckte att jag kunde uttrycka vrede inför min Högre Makt. Jag vet att jag inte kan skada Henne/Honom/Den, och det är en lättnad att skrika ut min ilska och plåga framför en solnedgång eller upp mot stjärnorna. Att lita på min Högre Makt hjälper mig att slippa gruva mig för resultatet, och att inte bli bittert besviken när saker och ting inte blir som jag vill. Genom att överlåta saker och ting till min Högre Makt kan jag släppa taget om det jag har omkring mig, och känna mig mer tillfreds med mig själv, mitt liv och värld.

Dagens påminnelse

Närhelst jag går på ett Al-Anon möte placerar jag mig i en omgivning som underlättar för mig att ändra mina förhållningssätt. På så vis förändras min värld.

”I gruppen träffar vi ju människor som vi, som försöker ta itu med många av våra problem och hittar kreativa lösningar som vi inte kommit på eller har attityder som gör liknande situationer i deras liv mer uthärdiga.”

Vägar mot tillfrisknande, sid 25


I dag har jag tagit texten i från boken HOPP för varje dag som har tagit texten i från Al-Anon gruppen. Jag brukar inte gå på så många Al-Anon grupper. Fast jag gick ofta förut på Al-Anon vuxna barn i Farsta kyrka klockan 19:00. Jag kanske ska besöka den i morgon. Jag har ju många andra gemenskaper som jag går på. På tisdagar så går jag på ACA – Adult Children of Alcoholics. Jag skriver även ett par bloggar om det.Stärka min återhämtning och Dagliga Bekräftelser För Vuxna Barn av Alkoholister. Jag försöker att skriva i texten varje dag.

 

Kommentera här: