Är dålig på att ge kärlek

 

5 mars

 

Liksom bönen är kärleken både en styrka och ett medel. Den helar. Den är skapande.

                                                                                                                          Zona Gale

   Kärleksbetygelser stämmer oss mildare, liksom dem vi håller av. Det binder oss samman. Det inbjuder till ett ömsint gensvar som minskar avstånden.

   Det känns bra att ge uttryck åt kärlek genom ett leende, en smekning eller en bön. Den som skänker uppmärksamhet får också uppmärksamhet. Vi vet alla hur det känns att vara bortglömd, förbigången eller behandlad som ett inventarium. Om man blir uppskattad är man inte bortglömd.

   Insikten om att vara älskad kan hjälpa oss att ta itu med sådant som vi annars inte skulle våga. Det hjälper oss att ta itu med våra problem och att hjälpa andra att ta itu med sina. Vi vet ju att om vi misslyckas, finns det någon att vända sig till.

    Kärleken helar. Det stärker oss, ger oss mod, både när vi tar emot och när vi ger. Insikten om att vara älskad är en försäkran om att man betyder något i en annan människas liv. Vi ska hedra våra vänner genom att försäkra dem att de också betyder något för oss.

 

Jag behöver andra. Jag behöver stärka mina kontakter med andra för att ge både dem och mig trygghet och framgång. Jag kan ge uttryck åt min kärlek i dag och försäkra mina kära att jag behöver dem. Då kommer både de och jag att fyllas av nytt liv.
I alla fall att visa den, det kan ju bero på att jag inte fick så mycket uppskattning som barn. Fast ändå så var det inget våld. Det är någonting jag behöver bli bättre på att visa min kärlek till min fästmö.Men jag har svårt att visa min kärlek, mycket beror på min uppväxt. Det är någontig som jag måste arbeta med.
 
 
 

Kommentera här: